Programplaner og emneplaner - Student
MABIOD5000 Computertomografi (CT) Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Computed Tomography
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- 
    InnledningModaliteten CT benytter ioniserende stråling til å produsere tverrsnittsbilder av kroppen, og er et uvurderlig verktøy i helsevesenet. Med dagens CT-teknologi og dosereduserende verktøy er det mulig å fremstille diagnostiske bilder med lave stråledoser. Emnet omfatter hovedtemaene - CT- teknologi
- kvalitetskontroll og måleteknikk
- bruk av kontrastmidler
- arbeidsstasjon og bildebehandling samt
- optimalisering av undersøkelser (pasientdose, strålevern, protokollutvikling)
- Sentralt står den praktiske anvendelsen av modaliteten CT, der målet er å sikre nødvendig bildekvalitet med lavest mulig dose til pasienten.
 Emnet strekker seg over hele 1. og 2 semester. 
- 
    ForkunnskapskravStudenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne. Det vil være en fordel med erfaring i bruk av CT-modalitet. 
- 
    LæringsutbytteEtter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten - har avansert kunnskap om CT-teknologi, herunder dens utvikling
- har inngående kunnskap om kvalitetskontrollrutiner ved CT
- har inngående kunnskap om bruk av kontrastmidler og CT
- har inngående kunnskap om bildekvalitet og CT-teknologi
- har avansert kunnskap om arbeidsstasjon, bildebehandling og lagringsmedier
- kan analysere strålevernproblemstillinger ved bruk av CT-teknologi
 Ferdigheter Studenten - kan analysere ulike tekniske løsninger i CT-utstyr, arbeidsstasjon og lagringsmedier
- kan bruke relevante metoder for utføring av kvalitetskontroll og analysere måleresultater
- kan selvstendig gjennomføre bildebehandling og vurdere bildekvalitet
- kan optimalisere CT-protokoller, med spesielt fokus på tilpasset bildekvalitet og stråledose til undersøkelsen
 Generell kompetanse Studenten - kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fagområdet CT i større og mindre fora
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerEmnet er nettbasert og basert på egenaktivitet fra studentene. Det tilbys innføringsmateriale i form av korte tekster og instruksjonsvideoer i ferdighetsorienterte temaer. Teoretiske tematikker blir presentert med innledende tekster med tilhørende pensumlitteratur. Til hvert tema vil det bli gitt praktiske og/eller teoretiske arbeidsoppgaver knyttet opp mot CT-modalitet. Noen av disse oppgavene inngår i vurderingsmappen for eksamen. Arbeids- og undervisningsformene består av digitale forelesninger, deltakelse i digitale diskusjonsforum, ferdighetstrening, seminar(er) og skriftlige og praktiske arbeidsoppgaver. Digitale forelesninger Tradisjonelle forelesninger er i dette emnet erstattet med tekst, bilder, lyd, videoer, videoklipp, real-slide-show, powerpointpresentasjoner etc., som er nøye tilpasset den enkelte læringssituasjon. Ferdighetstrening Ferdighetstreningen vil bestå av arbeid på CT-modalitet og arbeid på utdanningens eget nettsted. Digitale diskusjonsfora Studenten deltar i fagdiskusjoner og veileder/underviser medstudenter eller kollegaer. Seminar Som et supplement til nettstudiene arrangeres det et seminar i forbindelse med temaet «Kvalitetskontroll og måleteknikk». Seminaret består av forelesninger, demonstrasjon og diskusjoner. Arbeidsoppgaver Studentene får 20 til 25 skriftlige og praktiske arbeidsoppgaver gjennom emnet. Dette utgjør den samlede digitale mappen for emnet. Skriftlige oppgaver som leveres innen de oppsatte fristene, får veiledning av faglærer. Et uttrekk av de skriftlige arbeidsoppgavene i den digitale mappen skal ved avslutningen av emnet utgjøre studentens eksamensmappe, jf. "Vurdering" nedenfor. Studentene anbefales derfor å jobbe jevnt med alle arbeidsoppgavene som gis i løpet av emnet. 
- 
    Vurdering og eksamenEksamensinnhold Læringsutbyttene. Eksamensform Individuell mappe bestående av fem skriftlige oppgaver. Det foretas et uttrekk fra emnets digitale mappe ¿ én oppgave fra hvert hovedtema, til sammen fem av de 20 til 25 arbeidsoppgavene, jf. «arbeidsoppgaver» ovenfor. Disse oppgavene vil utgjøre studentens eksamensmappe. Uttrekket blir gjort av emnekoordinator og gjort kjent for studentene 48 timer før innleveringsfristen. Sensorordning Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode. Ekstern og intern sensor sensurerer derfor først minimum 20 prosent av besvarelsene. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Vurderingene fra første del skal oppsummeres og være retningsgivende for de to interne sensorenes vurdering. Vurderingsuttrykk Gradert skala A-F. Det gis én samlet karakter på mappen. Oppgavene i mappen veier likt ved fastsetting av karakter. For å bestå eksamen må alle oppgaver i mappen hver for seg være bestått (A-E). Dersom én eller flere oppgaver i mappen er vurdert til F, kan studenten levere omarbeidet versjon av aktuell(e) oppgave(r) til ny eksamen. Hjelpemidler til vurdering/eksamen Ingen.