EPN-V2

MABIOD4300 Medisinsk bruk av stråling Emneplan

Engelsk emnenavn
Medical Use of Radiation
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om karakteristika ved strålingstyper som anvendes i medisinsk diagnostikk og behandling
    • kan gjøre rede for strålebiologiske effekter på molekyl-, celle- og organnivå
    • kan gjøre rede for faktorer som innvirker på cellers strålefølsomhet
    • har spesiell kunnskap om genetiske variasjoners innvirkning på strålefølsomhet
    • har inngående kunnskap om hovedprinsipper for doseoptimalisering og optimalisering av strålebruken
    • har inngående kunnskap om prinsipper for nyere strålingsbaserte teknologier, deres medisinske anvendelsespotensiale og potensielle konsekvenser for strålevern
    • har bred innsikt i strålevernspolitikk på nasjonalt og internasjonalt nivå samt nasjonale retningslinjer for strålevern i forhold til utregning av risiko

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere hvordan medisinsk strålebruk influeres av teknologiske, medisinske, sosiokulturelle og politiske forhold
    • anvende retningslinjer for bruk av stråling og forklare deres kunnskapsmessige og normative fundament
    • drøfte etiske utfordringer relatert til medisinsk strålebruk på individ- og samfunnsnivå, herunder risikovurdering og -formidling

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • identifisere samfunnets utfordringer forbundet med bruk av ny teknologi
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer med muntlige studentpresentasjoner og diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Tilstedeværelse på tre seminarer.
    • Presentasjon av tre seminaroppgaver, individuelt eller i gruppe på minimum to og maksimum tre studenter.
  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.