EPN-V2

MABIOD4300 Medisinsk bruk av stråling Emneplan

Engelsk emnenavn
Medical Use of Radiation
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omfatter det biologiske grunnlaget for, og effekter av, medisinsk strålebruk. Hovedvekten er på ioniserende stråling, men også effekter og bruk av optisk og infrarød stråling er inkludert. Med utgangspunkt i biologiske effekter, faktorer som innvirker på strålefølsomheten samt anvendelse av stråling innenfor biomedisin vil det også fokuseres på de etiske utfordringer for individ og samfunn.

    Emnet er obligatorisk for fordypning i CT.

  • Forkunnskapskrav

    Emnet omhandler kommunikasjon og samhandling med ulike brukergrupper og samarbeidende instanser innenfor de ulike helse- og oppvekstyrkene. I tillegg omhandler emnet læreren som leder, med spesielt fokus på kommunikasjon og samhandling med elever, foresatte og ulike samarbeidspartnere som har ansvar for elevenes totale opplæring.

    Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 3 studiepoeng breddefag, 7 studiepoeng dybdefag og 5 studiepoeng profesjonsfag

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om karakteristika ved strålingstyper som anvendes i medisinsk diagnostikk og behandling
    • kan gjøre rede for strålebiologiske effekter på molekyl-, celle- og organnivå
    • kan gjøre rede for faktorer som innvirker på cellers strålefølsomhet
    • har spesiell kunnskap om genetiske variasjoners innvirkning på strålefølsomhet
    • har inngående kunnskap om hovedprinsipper for doseoptimalisering og optimalisering av strålebruken
    • har inngående kunnskap om prinsipper for nyere strålingsbaserte teknologier, deres medisinske anvendelsespotensiale og potensielle konsekvenser for strålevern
    • har bred innsikt i strålevernspolitikk på nasjonalt og internasjonalt nivå samt nasjonale retningslinjer for strålevern i forhold til utregning av risiko

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere hvordan medisinsk strålebruk influeres av teknologiske, medisinske, sosiokulturelle og politiske forhold
    • anvende retningslinjer for bruk av stråling og forklare deres kunnskapsmessige og normative fundament
    • drøfte etiske utfordringer relatert til medisinsk strålebruk på individ- og samfunnsnivå, herunder risikovurdering og -formidling

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • identifisere samfunnets utfordringer forbundet med bruk av ny teknologi
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om ulike kommunikasjons- og samhandlingsformer innenfor helse- og oppvekstyrkene
    • har kunnskap om hvordan kommunikasjon kan bidra til å skape tillit og gode relasjoner i yrkesutøvelsen og i opplæring
    • har kunnskap om omsorgsbegrepet og om omsorgsbehovet til ulike brukergrupper i de forskjellige helse- og oppvekstyrkene
    • har kunnskap om ulike konfliktløsningsstrategier
    • har kunnskap om ulike kulturer og livssyn og hvordan dette påvirker kommunikasjon og samhandling
    • har kunnskap om kommunikasjonens betydning for læreren som leder
    • har kunnskap om gruppepsykologi

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan kommunisere og samhandle med ulike brukergrupper, elever og samarbeidspartnere
    • kan praktisere klasseledelse og utarbeide en yrkesdidaktisk tverrfaglig periodeplan
    • kan identifisere muligheter og utfordringer i det flerkulturelle samfunn
    • kan anvende ulike undervisningsprinsipper og undervisningsmetoder

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan analysere ulike kommunikasjon- og samhandlingsmønstre i skolen og innenfor helse- og oppvekstyrkene
    • kan bidra til å skape et godt skole- og arbeidsmiljø som fremmer trivsel og god psykisk helse
    • kan gjenkjenne og håndtere krise- og sorgreaksjoner
    • kan samarbeide med kollegaer og andre aktuelle samarbeidspartnere
    • kan tilrettelegge for gode læringsprosesser i kommunikasjon og samhandling
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, gruppearbeid, praktiske øvelser og rollespill.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

    Ny og utsatt eksamen

    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
  • Vurderingsuttrykk

    Ingen

  • Sensorordning

    En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.