Programplaner og emneplaner - Student
MABIOD4200 Biokjemiske og cellebiologiske metoder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Methods in Biochemistry and Cell Biology
- Studieprogram
-
Masterstudium i biomedisin - deltidsstudium
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet danner et teoretisk og praktisk grunnlag for å kunne vurdere valg og utførelse av metoder som er aktuelle både i dagens og framtidens medisinske diagnostikk og forskning. Dette omfatter immunologiske, biokjemiske, celle- og molekylærbiologiske metoder. I det praktiske arbeidet benyttes et utvalg av metodene.
Anbefalte forkunnskaper
One internal and one external examiner.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om utvalgte biokjemiske og cellebiologiske metoder, deres muligheter og begrensninger
- kan redegjøre for teori og prinsipper for avanserte proteinanalyser både in vivo og in vitro
- har oppdatert kunnskap om proteomikk
- har kunnskap om avanserte mikroskopiteknikker og deres anvendelsesområder
- har avansert kunnskap om ulike metoder for tillaging av transgene dyr, og kan redegjøre for lover og forskrifter som regulerer fremstillingen av disse
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig vurdere biokjemiske og cellebiologiske metoders egnethet, deres styrker og svakheter
- kan selvstendig utføre og kritisk tolke resultater fra utvalgte metoder innenfor biokjemi og cellebiologi
- kan utføre bioinformatiske søk i internettbaserte sekvensdatabaser
- kan utforme en forskningsrapport på vitenskapelig vis
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere aktuelle metoder i biomedisinsk forskning og diagnostikk
- kan designe en forskningsstudie innenfor biokjemi og cellebiologi
- kan nyttiggjøre seg av, drøfte og formidle avansert forskningslitteratur
- kan kritisk vurdere etiske dilemmaer ved bruk av dyr i forskning
Arbeids- og undervisningsformer
Passed first and second year of the programme.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student is capable of
- discussing the nurse’s role and responsibilities in a chosen area of specialisation
- summarising relevant research and professional development in the chosen specialisation
Skills
The student is capable of
- creating a project description, including a time schedule and how he/she intends to complete the bachelor’s thesis with the resources available
- formulating a clear research question relating to nursing, which is possible to answer within the framework of the thesis
- carrying out an independent systematic literature review in accordance with the applicable research standards
- clarifying concepts, analysing and assessing different sources of information, and using these sources to formulate relevant argumentation
- presenting specialist literature in an independent, logical, critical and systematic manner
Competence
The student is capable of
- disseminating and arguing for strengths and weaknesses of his/her own study in a substantial and methodical manner
- reflecting on relevant research ethics issues
Vurdering og eksamen
The following coursework requirement must have been approved in order for the student to take the examination:
- Project description for the bachelor’s thesis, scope 1,000 words (+/- 10%)
- Completed supervision, three compulsory supervision sessions out of the four sessions offered
Hjelpemidler ved eksamen
Bachelor’s thesis
- Literature review
- Normally written in pairs.
- Scope of 8,000 words (+/- 10%).
Resits/rescheduled exam: If the bachelor’s thesis is awarded a fail grade, the student has the right to submit a reworked version once.
Vurderingsuttrykk
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Sensorordning
Grade scale A-F.