EPN-V2

MABIOD4000 Vitenskapsteori, etikk og vitenskapelig metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Theory of Science, Ethics and Reseach Methods
Studieprogram
Masterstudium i biomedisin - deltidsstudium
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om de klinisk mest relevante bakteriene, deres patogenese, epidemiologi, hvordan de diagnostiseres i laboratoriet og spres i miljøet/smitter
  • har spesialisert og oppdatert kunnskap om forskjellige antimikrobielle agens, deres virkningsmekanismer og anvendelsesområder
  • har inngående kunnskap om resistensutvikling og hvordan dette overvåkes og forsøkes motvirket
  • evner å forklare behovet for og utdype fordelene ved å anvende teknologi som massespektrometri og neste generasjons sekvensering i diagnostikk og epidemiologisk forskning
  • har spesialisert kunnskap om resistenstesting; muligheter, begrensninger og fremtidige tilnærminger i diagnostikken
  • har inngående kunnskap om den globale helseutfordringen som antibiotikaresistens utgjør

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere ulike typer kildemateriale som offentlige nasjonale og internasjonale tilrådninger og forskningslitteratur og formidle sentrale trekk
  • kan anvende kunnskaper fra pensum, forskningslitteraturen og fra emnets seminarer til å forklare årsaker til de vanligste infeksjoner og hvordan de diagnostisere

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte komplekse sammenhenger mellom epidemiologi, klinikk og resistensutvikling og se dette opp mot lokale/nasjonale retningslinjer og globale strategier
  • kan formidle faglige synspunkter og eget selvstendig arbeid, både til spesialister innen medisinsk mikrobiologi og til allmennheten
  • kan forholde seg til forskningsetiske normer og lovverk som regulerer biomedisinsk forskning i klinisk mikrobiologi

Forkunnskapskrav

Emnet består av flere e-læringsmoduler som inkluderer videoer, forelesninger og kunnskapstester som bygger på det skriftlige pensum. Det arrangeres i tillegg to obligatoriske samlinger á to dager der fagstoffet presenteres i plenumsforelesninger med diskusjon. Samlingene inneholder også seminarer for studentpresentasjoner.

Studentene velger fordypningsoppgave på første samling fra et utvalg emner og jobber selvstendig eller i grupper med denne frem til neste og siste samling. Fordypningsoppgavene presenteres for kullet som muntlige fremlegg eller posterpresentasjoner.

Læringsutbytte

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, selvstudier, workshops, gruppe- og prosjektarbeid og ferdighets­treninger med veiledning.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over én uke, inntil 3000 ord

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F

Hjelpemidler ved eksamen

Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser

Vurderingsuttrykk

Grunnleggende mikrobiologi på bachelornivå med et omfang tilsvarende 10 studiepoeng.

Sensorordning

Gradert skala A-F.