EPN-V2

MABIO5910 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
Omfang
50.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgaven skal være et selvstendig og veiledet forskningsarbeid.

Studentene får tilbud om oppgaver som enten kan være knyttet til forskningsprosjekter ved universitetet eller eksterne norske og utenlandske institusjoner som universitetet har avtale med. I spesielle tilfeller kan det være aktuelt at oppgaven springer ut fra studentens eget initiativ til prosjekt.

Studentene velger tema for masteroppgaven ut ifra faglig bakgrunn og interesse. Aktuelle prosjektskisser gjøres tilgjengelig digitalt.

Forkunnskapskrav

Individuell prosjekteksamen, i form av selvvalgt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %).

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten

  • kan tilegne seg avansert kunnskap innenfor masteroppgavens fagområde fra relevant forsknings- og faglitteratur
  • kan forklare det teoretiske grunnlaget som ligger til grunn for masteroppgavens tema og for metodene som inngår i arbeidet
  • kan kritisk vurdere tidligere forskning, eksisterende teori og metoder som ligger til grunn for masteroppgavens problemstilling
  • kan vurdere tidligere forskning som grunnlag for å kritisk vurdere egne resultater

Ferdigheter

Studenten 

  • kan utarbeide en prosjektbeskrivelse for masterprosjektet under veiledning og i tråd med vitenskapelig metode
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske retningslinjer   
  • kan utføre metoder, beregninger, analyser og undersøkelser som er aktuelle for masteroppgaven på en selvstendig måte
  • kan kvalitetssikre eget arbeid
  • kan presentere resultater på en vitenskapelig måte og drøfte disse opp mot tidligere forskning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende vitenskapelige metoder på nye og ukjente fagområder og formulere nye forskningsspørsmål
  • kan kritisk analysere og sette sammen kunnskap fra ulike kilder
  • kan formidle et omfattende selvstendig arbeid, både skriftlig og muntlig, i henhold til gjeldende konvensjoner for vitenskapelig rapportering    
  • kan formidle forskningsresultater både til spesialister og allmenheten
  • kan identifisere og drøfte etiske problemstillinger i forskning i tråd med gjeldende lovverk og internasjonale konvensjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F.

Vurdering og eksamen

THver besvarelse vurderes av en sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Hjelpemidler ved eksamen

10 studiepoeng overlapp med FYSBA6010 Fysioterapi for barn - kunnskapsgrunnlag og praksis 1, 20 stp.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av ekstern og intern sensor.