Programplaner og emneplaner - Student
MABIO5000 Computertomografi (CT) Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Computed Tomography
- Studieprogram
-
Enkeltemner knyttet til Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisinMasterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
CT er en bildediagnostisk undersøkelsesmetode som benytter ioniserende stråling til å produsere snittbilder, slik at kroppens strukturer kan fremstilles i ulike plan.
Emnet omfatter hovedtemaene:
- Strålevern
- CT-teknologi
- Kontrastmidler
- Kvalitetskontroll og bildekvalitetsparametere
- Arbeidsstasjon og bildebehandling
- Pasientdose, referanseverdier og protokollutvikling
Emnet strekker seg over hele 1. og 2. semester og går parallelt med emnene MABIO4000, MABIO4300 og MABIO4700.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne. Det vil være en fordel med erfaring i bruk av CT-modalitet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om CT-teknologi, herunder dens utvikling
- har inngående kunnskap om kvalitetskontrollrutiner ved CT
- har inngående kunnskap om bruk av kontrastmidler og CT
- har inngående kunnskap om bildekvalitet og CT-teknologi
- har avansert kunnskap om arbeidsstasjon, bildebehandling og lagringsmedier
- har avansert kunnskap om doseberegning på CT
- har kunnskap om lover, forskrifter og veiledere som omhandler strålevern knyttet til bruk av CT
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre postprosesseringer på de vanligste CT undersøkelsene
- kan analysere rapporter fra kvalitetskontroller på CT, samt utføre dosemålinger ved hjelp av måleutstyr
- kan selvstendig gjennomføre bildebehandling og vurdere bildekvalitet
- kan optimalisere CT-protokoller, med spesielt fokus på tilpasset bildekvalitet og stråledose til undersøkelsen
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fagområdet CT i større og mindre fora
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er nettbasert og basert på egenaktivitet fra studentene. Det tilbys innføringsmateriale i form av korte tekster og instruksjonsvideoer i ferdighetsorienterte temaer. Teoretiske tematikker blir presentert med innledende tekster med tilhørende pensumlitteratur. Til hvert tema vil det bli gitt skriftlige arbeidsoppgaver knyttet opp mot CT-modalitet.
Arbeids- og undervisningsformene består av digitale forelesninger, deltakelse i digitale diskusjonsforum, ferdighetstrening, seminar(er) og skriftlige arbeidsoppgaver.
Digitale forelesninger
Tradisjonelle forelesninger er i dette emnet erstattet med tekst, bilder, lyd, videoer, videoklipp, real-slide-show, powerpointpresentasjoner etc., som er nøye tilpasset den enkelte læringssituasjon.
Ferdighetstrening
Ferdighetstreningen vil bestå av arbeid på CT-modalitet og arbeid på utdanningens eget nettsted.
Digitale diskusjonsfora
Studenten deltar i fagdiskusjoner og veileder/underviser medstudenter eller kollegaer.
Seminar
Det arrangeres to seminarer i emnet (ett pr. semester). Seminaret består av forelesninger, demonstrasjoner, diskusjoner og gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 8 individuelle skriftlige oppgaver. Omfanget på oppgavene varierer på mellom 1500 og 2200 ord.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over én uke (7 dager), inntil 3000 ord
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.