Programplaner og emneplaner - Student
MABIO4810 Molekylærpatologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Molecular Pathology
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Opptak til studiet.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet overlapper 10 studiepoeng mot KDK1200.
Forkunnskapskrav
Opptakskrav:
- Vedtak, datert etter 1.6.2015 fra Helsedirektoratet som sier at kompletterende utdanning må tas for å oppnå en jevngod sykepleierutdanning på vei mot autorisasjon som sykepleier i Norge
- Fullført sykepleierutdanning fra land utenfor EU/EØS
- Oppfylle krav til norsk og engelsk i henhold til forskrift om opptak til høyere utdanning
- Ha oppholdstillatelse i Norge
Det gis 5 tilleggspoeng til søkere med fluktbakgrunn.
Søkere som tas opp til studiet, må fremlegge politiattest, jf. forskrift om opptak til høyere utdanning, kapittel 6.
Opplysning om autorisasjon:
Etter at du har fullført studiet kan du søke om autorisasjon på nytt. Du må legge ved karakterutskriften din fra kompletterende sykepleierutdanning.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sykepleierens helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende funksjon, inkludert kunnskap om palliasjon
- kan utdype aldringsprosesser og eldres særegne behov
- kan begrunne kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og styrke pasientens egne ressurser i sykdomsforløpet
- kan utdype personsentrert sykepleie
- kan gjøre rede for ledelse og organisering av helsetjenesten
- kjenner til verktøy og metoder for å drive innovasjonsprosesser, implementering og kontinuerlig forbedringsarbeid
- kan utdype utfordringene rundt informasjonssikkerhet i sykepleieutøvelsen
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser i forhold til pasienter med varig eller tilbakevendende sykdomstilstander
- organisere, lede og koordinere sykepleie til en gruppe pasienter
- beherske relevant, medisinsk teknisk utstyr og sykepleieprosedyrer
- beherske smittevernstiltak for å forhindre spredning av uønskede mikrober
- beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons-, og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen
- reflektere over og håndtere etiske problemstillinger, samt justere egen praksis i sin tjenesteutøvelse
- beherske legemiddelhåndtering og vurdere sammenhenger mellom multidiagnose, polyfarmasi og pasientens tilstand
- anvende kunnskap om lovverket med særlig fokus på brukermedvirkning og samtykkekompetanse, internkontroll, rett til øyeblikkelig vurdering og behandling
- informere, undervise og veilede pasienter og pårørende om problemer som oppstår ved sykdom, lidelse og død
- anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
- anvende kunnskap om kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
- tilpasse sin kommunikasjon knyttet til målgruppens spesielle behov
- kan anvende kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan samhandle både tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivåer og initiere slik samhandling
- kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet
- kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med eldre mennesker
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og teknologi relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen
- har kunnskap om klasseledelse og utvikling av gode læringsmiljø
- har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i utdanningsprogrammet
- har kunnskap om lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/ handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper som grunnlag for yrkesrelevant opplæring
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingens behov
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter
- kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i utdanningsprogrammet
Generell kompetanse
Studenten
- kan via yrkesfaglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet.
- kan legge til rette for entreprenøriell læring, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen.
- kan bygge relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene på dette studiet har sykepleierutdanning på høyere nivå fra et land utenfor EU/EØS. Helsedirektoratet gjør en vurdering av hva søker må komplettere av læringsutbytter for å være jevngod med norsk sykepleierutdanning. Denne vurderingen ligger til grunn for kvalifisering til opptak.
En kandidat med fullført Kompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØS har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om vitenskapens og historiens betydning for generell fagkunnskap i sykepleie
- har kunnskap om fagkritikk og forskningskritikk
- har kunnskap om ulike metoder for innhenting og bearbeiding av forskningsdata
- har kunnskap om etisk teori og ulike verdioppfatninger, menneskesyn og livssyn
- har kunnskap om yrkesetiske verdier og prinsipper
- har kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging mellom yrkesutøver og bruker
- har kunnskap om tverrkulturell kommunikasjon
- har kunnskap om helse- og sosialsektoren og beslutningsprosesser på kommunalt, regionalt og statlig nivå, helse- og sosialpolitiske prioriteringer og forholdet mellom offentlig og privat omsorg
- har kunnskap om lover, forskrifter og avtaler som regulerer helse- og sosialsektorens virkefelt, saksbehandling og finansiering av tjenestene
- har kunnskap om det kulturelle mangfold i norsk helsevesen
- har kunnskap om legemiddelhåndtering
- har kunnskap om lidelser og sykdommer knyttet til ulike pasientgrupper
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og kan anvende yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om etiske dilemma
- kan anvende tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon i grupper og organisasjoner
- kan anvende tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon i møte med pasienter, pårørende og ansatte fra andre kulturer
- kan lese forskningsrapporter og nyttiggjøre seg forskningsresultater i yrkesutøvelsen
- kan observere, vurdere, planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere pleie og omsorg til pasienter og pårørende
- kan håndtere legemidler forsvarlig
- kan planlegge og gjennomføre personsentrert veiledning rådgivning og undervisning til pasienter, pårørende og helsepersonell om problemer som oppstår ved sykdom, lidelse og død
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både muntlig og skriftlig
- kan bidra til utvikling av forsvarlig praksis i sykepleiefaget ved å utveksle faglige synspunkter og erfaringer
- har innsikt i tjenesteutvikling, innovasjon, nyskaping og hvordan teknologi kan påvirke tjenesteutøvelsen
- kan vise samfunnskritisk og analytisk holdning til helsetjenesten
- kan reflektere over anvendelse av lovverk i helsetjenesten
Vurdering og eksamen
Emnet er noe overlappende i faglig innhold fra emnene SYBA/SPRA1, 2 og 6.
Hjelpemidler ved eksamen
14 dagers individuell hjemmeeksamen. Refleksjon rundt 2 arbeidskrav med aktuelle læringsutbytter i emnet med fokus på yrkesrelevant opplæring, HMS, tilpasset opplæring og spesialundervisning. Omfang: 3000 ord +/- 10%. Referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Vurderingsuttrykk
Studiet gjennomføres på heltid over ett år.
Studentene plasseres i en egen klasse, men har undervisning og gjennomføring av emnene sammen med studentene i tilsvarende emner der det passer. Dette gjelder spesielt emnene SKOMPPRA20 Sykepleie til mennesker med psykiske lidelser og SKOMP3910 Bacheloroppgave som er 100 % overlappende med emnene i sykepleierutdanningen.
Studentene vil få egen oppfølging og veiledning gjennom studieåret i tilknytting til gjennomføring av emner.
Sensorordning
Eksamen sensureres av en sensor. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Opptakskrav
Emnet tilbys som enkeltemne. For opptak til enkeltemne kreves:
- Bachelorgrad eller tilsvarende i bioingeniørfag, farmasi, bioteknologi, kjemiingeniørfag eller molekylærbiologi.