EPN

MABIO4600 Statistikk, kvalitetskontroll og kvalitetssikring Emneplan

Engelsk emnenavn
Statistics, Quality Control and Quality Assurance
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler statistiske verktøy som brukes i biomedisinsk forskning, metodeutvikling og metodevalidering ved medisinske laboratorier.  I tillegg omfatter emnet kvalitetssikringssystemer for slike laboratorier.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om valg og bruk av statistiske metoder i forskning og metodevalidering
  • har inngående kunnskap om systemer og rutiner for kvalitetsovervåkning og kvalitetssikring av analyseprosesser
  • kan redegjøre for systemer og prosesser tilknyttet akkreditering og sertifisering av medisinske laboratorier
  • har avansert kunnskap om vurderinger som ligger til grunn for etablering av referanseområde
  • har avansert kunnskap om hvordan analysemetoders spesifisitet, sensitivitet og testnøyaktighet bestemmes og vurderes
  • kan redegjøre for begrepene prediktiv verdi, odds ratio og ROC kurver
  • kan redegjøre for lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet
  • har avansert kunnskap om hvordan holdbarhetsforsøk på prøvemateriale gjennomføres
  • har avansert kunnskap om analytisk variasjon med tanke på repeterbarhet og reproduserbarhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende statistiske metoder og verktøy som tabellanalyse, variansanalyse, korrelasjon og enkel og multippel, lineær og logistisk regresjon
  • utføre og forklare hypotesetesting, parametriske og ikke-parametriske metoder samt korrelasjon og regresjonsanalyse
  • bruke en- og toveisvariansanalyser til repeterte målinger
  • vurdere og drøfte betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatet / analysekvaliteten
  • velge og anvende statistiske metoder som brukes til kvalitetssikring av medisinske laboratorier
  • planlegge og gjennomføre sammenligning av analysemetoder og vurdere tiltak

Generell kompetanse

Studenten kan

  • diskutere og analysere faglige problemstillinger og bidra aktivt i gjennomføringen av avanserte arbeidsoppgaver knyttet til kvalitetskontroll og kvalitetssikring i laboratorier

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • presentasjon av oppgave i gruppe på 3-5 studenter

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold:   Læringsutbyttene

Eksamensform:      Individuell skriftlig eksamen, 4 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene