Programplaner og emneplaner - Student
MABIO4600 Statistikk, kvalitetskontroll og kvalitetssikring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Statistics, Quality Control and Quality Assurance
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler statistiske verktøy som brukes i biomedisinsk forskning, metodeutvikling og metodevalidering ved medisinske laboratorier. I tillegg omfatter emnet kvalitetssikringssystemer for slike laboratorier.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om valg og bruk av statistiske metoder i forskning og metodevalidering
- har inngående kunnskap om systemer og rutiner for kvalitetsovervåkning og kvalitetssikring av analyseprosesser
- kan redegjøre for systemer og prosesser tilknyttet akkreditering og sertifisering av medisinske laboratorier
- har avansert kunnskap om vurderinger som ligger til grunn for etablering av referanseområde
- har avansert kunnskap om hvordan analysemetoders spesifisitet, sensitivitet og testnøyaktighet bestemmes og vurderes
- kan redegjøre for begrepene prediktiv verdi, odds ratio og ROC kurver
- kan redegjøre for lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet
- har avansert kunnskap om hvordan holdbarhetsforsøk på prøvemateriale gjennomføres
- har avansert kunnskap om analytisk variasjon med tanke på repeterbarhet og reproduserbarhet
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende statistiske metoder og verktøy som tabellanalyse, variansanalyse, korrelasjon og enkel og multippel, lineær og logistisk regresjon
- utføre og forklare hypotesetesting, parametriske og ikke-parametriske metoder samt korrelasjon og regresjonsanalyse
- bruke en- og toveisvariansanalyser til repeterte målinger
- vurdere og drøfte betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatet / analysekvaliteten
- velge og anvende statistiske metoder som brukes til kvalitetssikring av medisinske laboratorier
- planlegge og gjennomføre sammenligning av analysemetoder og vurdere tiltak
Generell kompetanse
Studenten kan
- diskutere og analysere faglige problemstillinger og bidra aktivt i gjennomføringen av avanserte arbeidsoppgaver knyttet til kvalitetskontroll og kvalitetssikring i laboratorier
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- presentasjon av oppgave i gruppe på 3-5 studenter
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene