EPN-V2

MABIO4600 Statistikk, kvalitetskontroll og kvalitetssikring Emneplan

Engelsk emnenavn
Statistics, Quality Control and Quality Assurance
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet omhandler statistiske verktøy som brukes i biomedisinsk forskning, metodeutvikling og metodevalidering ved medisinske laboratorier. I tillegg omfatter emnet kvalitetssikringssystemer for slike laboratorier.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om valg og bruk av statistiske metoder i forskning og metodevalidering
    • har inngående kunnskap om systemer og rutiner for kvalitetsovervåkning og kvalitetssikring av analyseprosesser
    • kan redegjøre for systemer og prosesser tilknyttet akkreditering og sertifisering av medisinske laboratorier
    • har avansert kunnskap om vurderinger som ligger til grunn for etablering av referanseområde
    • har avansert kunnskap om hvordan analysemetoders spesifisitet, sensitivitet og testnøyaktighet bestemmes og vurderes
    • kan redegjøre for begrepene prediktiv verdi, odds ratio og ROC kurver
    • kan redegjøre for lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet
    • har avansert kunnskap om hvordan holdbarhetsforsøk på prøvemateriale gjennomføres
    • har avansert kunnskap om analytisk variasjon med tanke på repeterbarhet og reproduserbarhet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende statistiske metoder og verktøy som tabellanalyse, variansanalyse, korrelasjon og enkel og multippel, lineær og logistisk regresjon
    • utføre og forklare hypotesetesting, parametriske og ikke-parametriske metoder samt korrelasjon og regresjonsanalyse
    • bruke en- og toveisvariansanalyser til repeterte målinger
    • vurdere og drøfte betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatet / analysekvaliteten
    • velge og anvende statistiske metoder som brukes til kvalitetssikring av medisinske laboratorier
    • planlegge og gjennomføre sammenligning av analysemetoder og vurdere tiltak

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • diskutere og analysere faglige problemstillinger og bidra aktivt i gjennomføringen av avanserte arbeidsoppgaver knyttet til kvalitetskontroll og kvalitetssikring i laboratorier
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    The bachelor's thesis is the final topic of the engineering education. It is a self-chosen task that is performed by students in a group. It will give students training in carrying out a large project independently and in using relevant methodology tools, and will be organised so that the students are able to use knowledge and skills from several fields.

    The bachelor's thesis can be linked to assignments at OsloMet or be written in cooperation with business and industry or other institutions. It must be rooted in real engineering questions that are relevant to the chosen programme option and it can be related to design or contractor operations, orto a research or development project.

    The bachelor's thesis is based on knowledge acquired through all five previous semesters.

  • Vurdering og eksamen

    Students must be registered in third year of the study and have completed at least 100 credits from the first and second years of study by 1st of October before they can register for the bachelor's thesis.

    All three-semester courses must be passed.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student:

    • has good Professional knowledge in energy and environmental engineering issues
    • has knowledge of different ways of addressing technical energy and environmental challenges
    • demonstrates engineering insight with a holistic system perspective and various solution options
    • has knowledge of accessible literature as well as ongoing research and development within the problem area
    • can apply old and new knowledge to new knowledge and practical, holisticsolutions

    Skills

    The student is abel to:

    • perform an engineering assignment given as a practical or research problem, in an independent and systematic way
    • define problem, scope and Project goals and plan progress
    • master appropriate methods and tools
    • use relevant Professional theory and literature
    • describe the task, analyze the results and discuss a conclusion
    • communicate thesis, findings and conclusion clearly, both in writing and orally

    General competence

    The student:

    • masters working in teams With projct planning and execution
    • demonstrates independence and initiative, creativity and innovation
    • assesses technological solutions in a life-cycle/environmental, social and economic context
    • analyzes and quality assures results and demonstrates the ability to reflect
  • Vurderingsuttrykk

    Project work in groups. The groups should normally consist of three students. In exceptional cases when special reasons so dictate, students can be permitted to write the bachelor's thesis alone, based on application.

    The assignment of bachelor's theses is based on the guidelines applicable to the faculty and the study programme. There will be a process from the end of the fourth semester until the assignment at the end of the fifth semester, when information on guidelines is provided and selection of groups and tasks take place. A supervisor from the study programme will be appointed. An eventual external partner will also normally provide guidance and follow-up.

    The project work amounts to 500 hours per student and is concluded with a project report and oral presentation.

    Students are expected to plan and execute the work in an independent manner and write timesheets. It shall be a written report in accordance with the faculty's procedures. Source reference must be performed correctly. Abstract must be written in English. Digital submission.

  • Sensorordning

    The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

    • Two milestone meetings of 1 hour each.