EPN-V2

MABIO4600 Statistikk, kvalitetskontroll og kvalitetssikring Emneplan

Engelsk emnenavn
Statistics, Quality Control and Quality Assurance
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har gode fagkunnskaper innen design, kunst og håndverk
  • har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder med relevans for fagområdet
  • viser profesjonsfaglig innsikt med et helhetlig perspektiv slik at gode løsninger blir valgt
  • har kunnskap om tilgjengelig litteratur samt pågående forskning og utvikling relevant for problemstillingen
  • kan anvende gammel og ny kunnskap til ny viten og praktiske, helhetlige løsninger

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende vitenskapelig metoder og teorier i forskning og utviklingsarbeid
  • utføre en profesjonsfaglig oppgave med en praktisk og forskningsmessig problemstilling, på en selvstendig og systematisk måte
  • definere problemstilling, omfang og prosjektmål og planlegge framdrift
  • beherske egnede metoder og verktøy
  • benytte relevant faglig teori og litteratur på en korrekt måte
  • beskrive oppgaven, analysere resultater og drøfte seg fram til en konklusjon
  • beherske planlegging og gjennomføring av prosjekt
  • viser selvstendighet og initiativ, kreativitet og innovasjon
  • vurdere løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og profesjonsfaglig sammenheng
  • analysere og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon

Generell kompetanse

Studenten

  • begrunner, gjennomfører, vurderer og dokumenterer et faglig utviklingsarbeid knyttet til praksis i formgiving, kunst og håndverk
  • viser selvstendighet, initiativ, kreativitet og innovasjon
  • vurderer profesjonsfaglige løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og økonomisk sammenheng
  • analyserer og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon

Forkunnskapskrav

Kunnskaper

Studentene har

  • oversikt over og innsikt i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier, herunder aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget
  • kunnskap om lederegenskaper og lederutvelgelse, lederatferd og lederutvikling, ledelsesnivåer og lederroller
  • kunnskap om endringsledelse, om sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners resultater, om makt og ledelse

Ferdigheter

Studentene kan

  • gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

Læringsutbytte

Det brukes varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner og gruppearbeid.

Arbeids- og undervisningsformer

None.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Prosjektarbeid hvor det skriftlige har et omfang på ca. 6000 ord.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F

Hjelpemidler ved eksamen

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

The course overlaps 100% with SYK2810A and SYK2810B.

Sensorordning

2 eksterne sensorer.