Programplaner og emneplaner - Student
MABIO4600 Statistikk, kvalitetskontroll og kvalitetssikring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Statistics, Quality Control and Quality Assurance
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
VÅR 2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har gode fagkunnskaper innen design, kunst og håndverk
- har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder med relevans for fagområdet
- viser profesjonsfaglig innsikt med et helhetlig perspektiv slik at gode løsninger blir valgt
- har kunnskap om tilgjengelig litteratur samt pågående forskning og utvikling relevant for problemstillingen
- kan anvende gammel og ny kunnskap til ny viten og praktiske, helhetlige løsninger
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende vitenskapelig metoder og teorier i forskning og utviklingsarbeid
- utføre en profesjonsfaglig oppgave med en praktisk og forskningsmessig problemstilling, på en selvstendig og systematisk måte
- definere problemstilling, omfang og prosjektmål og planlegge framdrift
- beherske egnede metoder og verktøy
- benytte relevant faglig teori og litteratur på en korrekt måte
- beskrive oppgaven, analysere resultater og drøfte seg fram til en konklusjon
- beherske planlegging og gjennomføring av prosjekt
- viser selvstendighet og initiativ, kreativitet og innovasjon
- vurdere løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og profesjonsfaglig sammenheng
- analysere og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon
Generell kompetanse
Studenten
- begrunner, gjennomfører, vurderer og dokumenterer et faglig utviklingsarbeid knyttet til praksis i formgiving, kunst og håndverk
- viser selvstendighet, initiativ, kreativitet og innovasjon
- vurderer profesjonsfaglige løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og økonomisk sammenheng
- analyserer og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon
Forkunnskapskrav
Kunnskaper
Studentene har
- oversikt over og innsikt i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier, herunder aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget
- kunnskap om lederegenskaper og lederutvelgelse, lederatferd og lederutvikling, ledelsesnivåer og lederroller
- kunnskap om endringsledelse, om sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners resultater, om makt og ledelse
Ferdigheter
Studentene kan
- gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori
Læringsutbytte
Det brukes varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner og gruppearbeid.
Arbeids- og undervisningsformer
None.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Prosjektarbeid hvor det skriftlige har et omfang på ca. 6000 ord.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F
Hjelpemidler ved eksamen
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
The course overlaps 100% with SYK2810A and SYK2810B.
Sensorordning
2 eksterne sensorer.