EPN-V2

MABIO4300 Medisinsk bruk av stråling Emneplan

Engelsk emnenavn
Medical Use of Radiation
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omfatter det biologiske grunnlaget for, og effekter av, medisinsk strålebruk med fokus på ioniserende stråling. Hovedvekten er på biologiske effekter og faktorer som innvirker på strålefølsomheten samt anvendelse av stråling i diagnose, screening og behandling. Etiske utfordringer for individ og samfunn blir også belyst.

    Emnet er obligatorisk for fordypning i CT.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om karakteristika ved strålingstyper som anvendes i medisinsk diagnostikk og behandling
    • har inngående kunnskap om strålebiologiske langtidseffekter på molekyl-, celle- og organnivå ved bruk av lave og høye doser
    • har inngående og spesialisert kunnskap om genetiske variasjoner og andre faktorer som har innvirkning på cellers strålefølsomhet
    • har inngående kunnskap om hovedteorier og modeller som brukes for estimering av strålingseffekter og langtidsbivirkninger
    • har inngående kunnskap om prinsipper for nyere strålingsbaserte teknologier, deres medisinske anvendelsespotensiale og potensielle konsekvenser for strålevern og langtidseffekter
    • har spesiell innsikt i strålevernspolitikk på nasjonalt og internasjonalt nivå samt retningslinjer for strålevern

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere hvordan medisinsk strålebruk influeres av teknologiske, medisinske, sosiokulturelle og politiske forhold
    • kan anvende eksisterende teorier og modeller innenfor bruk av stråling med hensyn til fortolkning av eventuelle langtidseffekter ¿

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan identifisere samfunnets utfordringer forbundet med bruk av ny teknologi som anvender ioniserende stråling
    • kan delta i diskusjoner med andre eksperter på fagområdet om valg av behandlingsteknikker og diagnostiske metoder
    • kan identifisere og drøfte etiske utfordringer relatert til medisinsk strålebruk på individ- og samfunnsnivå, herunder risikovurdering og -formidling
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Negotiation is a well know method of problem solving in all organisations. This course is highly practical in nature, and the major objective is simply for students to improve their negotiation skills. Negotiation is studied as a process and how this can be organised as effectively as possible. The first part of the course will cover negotiation theory and the second part of the course will illustrate theory through role plays and other student activities. Students will also be given an introduction to influencing methods.

    Language of instruction is English.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    None

  • Vurdering og eksamen

    After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student

    • can describe basic theories of negotiation and under which circumstances negotiation is a proper problem solving tool
    • is familiar with the interrelationship between negotiation and other social sciences like economics, psychology and anthropology
    • is familiar with the concept of Nash equilibrium and how this is relevant in negotiations
    • is familiar with effective use of debate in negotiation
    • is familiar with tricks and ploys used in negotiation and how to protect oneself from such
    • is familiar with influencing methods

    Skills

    The student

    • can prepare effectively ahead of negotiations
    • can practice effective debate and proposal techniques

    General competence

    The student

    • can reflect on ethical behaviour in negotiations
    • can solve negotiation problems in groups
  • Hjelpemidler ved eksamen

    About 20 hours of teaching and exercises. In addition there will be 2 full days of practical negotiation training and 1 full day influencing training.

  • Vurderingsuttrykk

    No coursework requirements or compulsory activities.

  • Sensorordning

    The exam in the course is a supervised exam of 4 hours.

    The exam will partly be based on a case study which will be made available about 1 week ahead of the exam date.