EPN

MABIO4000 Vitenskapsteori, etikk og vitenskapelig metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Theory of Science, Ethics and Reseach Methods
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter grunnleggende vitenskapsteoretiske aspekter og metoder som benyttes i planlegging, utførelse og formidling av forskningsprosjekter generelt. Det fokuseres dessuten på spesielle problemstillinger knyttet til helsevitenskapelig og medisinsk forskning, forskningsetikk og aktuell lovgivning.  

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap  

Studenten

  • kan drøfte betydningen av de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjonene som har formet vårt syn på hva vitenskap er og bør være 
  • kan vurdere sentrale metodologiske tilnærminger til epidemiologisk og medisinsk forskning  
  • kan drøfte innhold og betydning av internasjonale konvensjoner og grunnlagsdokumenter som er relevant for medisinsk forskning og forskningsetikk  
  • kan kritisk vurdere og drøfte verdien av brukermedvirkning og både spesialisert og generell forskningsformidling 
  • kan vurdere muligheter for innovasjon og entreprenørskap i naturvitenskapelig og medisinsk forskning

Ferdigheter  

Studenten  

  • kan beskrive og drøfte nyere hovedretninger i vitenskapsteori 
  • kan anvende kunnskaper om studiedesign i prosjektplanlegging 
  • kan reflektere over og drøfte rettigheter og plikter som gjelder forskerrollen og prosjektledelse 
  • kan identifisere relevante metoder i kvalitativ og kvantitativ forskning og metodeutvikling 
  • kan drøfte aktuelle forskningsetiske problemstillinger i helsevitenskapelig forskning 
  • kan anvende, drøfte og referere til lover og retningslinjer om forskningsetikk og medisinsk forskning 

Generell kompetanse  

Studenten

  • kan kritisk vurdere kvalitet og relevans i vitenskapelige artikler  
  • kan sammenfatte, presentere og formidle helsevitenskapelig kunnskap  
  • kan identifisere relevante studiedesign i planlegging av forskningsprosjekter 
  • kan arbeide kunnskapsbasert på eget fagområde og bidra i planlegging av forskningsprosjekter 
  • kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for avtaler, registreringer og godkjenninger 

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt, men suppleres med seminarer på campus i løpet av emnet.  

 Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, digitale gruppeoppgaver, selvstudier samt fordypnings- og refleksjonsoppgaver på seminar med relevante problemstillinger. I seminarene inngår muntlige fremlegg, der studentene får tilbakemelding fra medstudenter og faglærer på sitt gruppearbeid. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:  

  • Muntlig fremlegg i gruppe på 2-5 studenter 

Vurdering og eksamen

Skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager i gruppe på 3-4 studenter, inntil 3500 ord  

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene