EPN-V2

MABIO4000 Vitenskapsteori, etikk og vitenskapelig metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Theory of Science, Ethics and Reseach Methods
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
Masterstudium i farmasi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

The course is organized as a series of three three-day sessions.

The course is given either in Scandinavian languages with occasional English contributions, or exclusively in English.

Forkunnskapskrav

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  1. An individually written short paper (between 1,500 and 2000 words, equals with about 3 -4 pages) on freely chosen concepts related to the topics of the course and based on course literature.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam.If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given the opportunity to submit an improved version once by the given deadline.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten

  • kan drøfte betydningen av de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjonene som har formet vårt syn på hva vitenskap er og bør være
  • kan vurdere sentrale metodologiske tilnærminger til epidemiologisk og medisinsk forskning
  • kan drøfte innhold og betydning av internasjonale konvensjoner og grunnlagsdokumenter som er relevant for medisinsk forskning og forskningsetikk
  • kan kritisk vurdere og drøfte verdien av brukermedvirkning og både spesialisert og generell forskningsformidling
  • kan vurdere muligheter for innovasjon og entreprenørskap i naturvitenskapelig og medisinsk forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive og drøfte nyere hovedretninger i vitenskapsteori
  • kan anvende kunnskaper om studiedesign i prosjektplanlegging
  • kan reflektere over og drøfte rettigheter og plikter som gjelder forskerrollen og prosjektledelse
  • kan identifisere relevante metoder i kvalitativ og kvantitativ forskning og metodeutvikling
  • kan drøfte aktuelle forskningsetiske problemstillinger i helsevitenskapelig forskning
  • kan anvende, drøfte og referere til lover og retningslinjer om forskningsetikk og medisinsk forskning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk vurdere kvalitet og relevans i vitenskapelige artikler
  • kan sammenfatte, presentere og formidle helsevitenskapelig kunnskap
  • kan identifisere relevante studiedesign i planlegging av forskningsprosjekter
  • kan arbeide kunnskapsbasert på eget fagområde og bidra i planlegging av forskningsprosjekter
  • kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for avtaler, registreringer og godkjenninger

Arbeids- og undervisningsformer

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Grade scale A-F

Vurdering og eksamen

All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

Hjelpemidler ved eksamen

Jannica Heinström

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene