Programplaner og emneplaner - Student
MAATH4200 Komplekse intervensjoner med assisterende teknologi i helse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Complex Interventions with Assistive Technology in Health
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi - spesialisering i Assisterende teknologi i helse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger videre på MAATH4100 Kunnskapsgrunnlaget for assisterende teknologi i helse (ATH). Emnet handler om hvordan vi kan utvikle, pilotere, implementere og evaluere intervensjoner med ATH for å fremme helse, aktivitet og deltakelse i befolkningen. Komplekse intervensjoner innebærer at mange ulike faktorer er i samspill med hverandre både på individ- og tjenestenivå. Aktuelle faktorer kan være type intervensjon, hvor og hvordan tilbys intervensjon og valg av utfallsmål og kompetanse hos de som gir eller mottar intervensjon. Emnet vil omhandle ulike faser for utvikling, pilotering, implementering og evaluering av ATH. Studenten vil blant annet lære om ulike retningslinjer og rammeverk for komplekse intervensjoner. For å utvikle intervensjoner som er personsentrerte, kostnadseffektive og kunnskapsbaserte, kreves bredt tverrfaglig og tverretatlig samarbeid både mellom private og offentlige aktører.
Anbefalte forkunnskaper
Studenten bør ha bestått emnet MAATH4100 Kunnskapsgrunnlaget for assisterende teknologi i helse.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi - spesialisering i assisterende teknologi i helse.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan kritisk vurdere intervensjoner med assisterende teknologier ved bruk av retningslinjer og rammeverk for komplekse intervensjoner
- kan kritisk vurdere objektive og subjektive utfallsmål benyttet i aktivitets- og bevegelsesanalyse
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre og tolke aktivitets- og bevegelsesanalyser med ulike brukergrupper
- kan anvende behovsvurderinger, utvikle, pilotere, implementere og evaluere personsentrerte komplekse intervensjoner med assisterende teknologier i tverrfaglig samarbeid og innen eget fagfelt
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide kunnskapsbasert med komplekse intervensjoner med assisterende teknologier
- kan analysere, iverksette og evaluere komplekse intervensjoner med assisterende teknologier i helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og habiliterende arbeid
- kan innhente spesialisert kunnskap om intervensjoner med assisterende teknologier og anvende kunnskapen i utøvelsen av yrkesrollen i tverrfaglige samarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen er organisert i samlinger på mellom 3-5 dager. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, digitale læringsressurser, oppgaver, gruppearbeid, muntlige presentasjoner og selvstudier. Studentene deltar i demonstrasjoner av teknologi for monitorering, aktivitets- og bevegelsesanalyse og blir kjent med hvordan man kan gjennomføre slike undersøkelser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter. Studenten får utlevert eksamensoppgaven to dager før eksamen. Eksamen starter med at studenten presenterer egen besvarelse (ca. 15 minutter) og fortsetter med spørsmål fra sensorene (ca. 15 minutter).
Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.
Hjelpemidler ved eksamen
En digital presentasjon kan medbringes til muntlig eksamen. Alle hjelpemidler er tillatt i forarbeidet med utarbeidelse av egen presentasjon.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
Ingen.