Programplaner og emneplaner - Student
MAART5100 Emosjoner og relasjoner i kunstterapi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Emotions and Relations in Art Therapy
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag - deltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminar med presentasjon av prosjektoppgaver
Anbefalte forkunnskaper
Emnene MAART4100 Introduksjon til metoder og etikk i kunstterapi, MAART4200 Kartlegging og intervensjonsmetoder i kunstterapi og MAART4300 Kunstterapi i forebygging, behandling og rehabilitering.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i estetiske fag deltid - studieretning kunstterapi.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan bruke prinsipper for case-studier for å beskrive og formidle praksiserfaringer
- forstår emosjonelle og relasjonelle teorier, fenomener og problemer innenfor rammen av kunstterapi
- kjenner til ulike forsknings- og kunstbaserte verktøy for systematiske samling og refleksjon av emosjonelle og relasjonelle data i kunstterapi
Ferdigheter
Studenten
- kan systematisk analysere og vurdere kvaliteten på en terapeutisk allianse og tilpasse egen tilnærming i henhold til disse vurderingene
- kjenner forskningsbaserte prinsipper for å gjenkjenne brudd og deres reparasjon i arbeidsalliansen og kan anvende dem i egen praksis
- kan kritisk reflektere over emosjonelle og relasjonelle praksiserfaringer og finne konstruktive løsninger for utfordrende situasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan utvikle sine emosjonelle, relasjonelle og reflekterende ferdigheter i praksis ved å motta og anvende evalueringer og tilbakemeldinger fra kyndig veileder
- kan presentere og formidle praksiserfaringer og prosesser i kunstterapi på en selvreflekterende, systematisk og rasjonell måte
- kan fleksibelt, kreativt og konstruktivt delta i faglige refleksjoner og endre handlingsmønstre for å forbedre kvaliteten i sitt arbeid, inkludert egen praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet kombinerer samlinger med digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, seminarer og ferdighetstrening. Emnet inkluderer 60 timer praksis.Mellom samlingene vil det være digital praksisveiledning og studentene skal jobbe med studieoppgaven som senere skal presenteres og diskuteres i grupper.
Ferdighetstrening gjennomføres i seminarer. I seminarer med profesjonelt fokus, skal studentene gjennomføre simulering av kunstterapeutiske interaksjoner for læring og refleksjon ut fra terapeutens perspektiv. I seminarer med personlig fokus skal studentene utforske og reflektere over egne kreative prosesser ut fra et deltagerperspektiv.
Praks i emnet inkluderer minst 60 timer kunstterapipraksis. Praksis kan gjennomføres både som fysiske møter og gjennom digitale arenaer, avhengig av praksiskontekst og klientgruppe. Kunstterapipaksis kan gjennomføres individuelt eller i gruppe, og kan gjennomføres på egen arbeidsplass ved faglig relevans. For mer detaljerte beskrivelser av praksis, se egen plan for praksisopplæring.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F.
Vurdering og eksamen
En intern og en ekstern sensor vurderer alle besvarelser.
Hjelpemidler ved eksamen
- 10 studiepoeng overlapp med FARMA3010 Anvendt farmakologi og farmakoterapi
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Alle eksamener bedømmes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.