Programplaner og emneplaner - Student
MAART4300 Kunstterapi i forebygging, behandling og rehabilitering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art Therapy in Prevention, Treatment and Rehabilitation
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Kunstterapi brukes i ulike fagkontekster med en rekke klientgrupper med ulike diagnoser eller problemer som påvirker den terapeutiske tilnærmingen og målsettingen. Emnet setter søkelys på hvordan studentene kan konstruere en forskningsbasert litteraturoversikt over hvordan kunstterapi brukes i de ulike kontekstene innenfor forebygging, behandling eller rehabilitering for å svare på spesifikke pasienters eller klientgruppers behov. Studentene skal, med utgangspunkt i personlig interesseområde, lære hvordan de gjennomfører en litteraturgjennomgang som kan fungere som bakgrunn for deres masteroppgave. Studentene vil få trening i akademisk skriveprosess og i profesjonelle presentasjonsferdigheter.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i estetiske fag deltid - studieretning kunstterapi.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne forventes det at studenten har oppnådd følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike klientgrupper, helseutfordringer og diagnoser som kan behandles med kunstterapi
- kan beskrive hvordan kunstterapi anvendes for å svare klientbehov og terapeutiske mål innenfor spesifikke områder innenfor forebygging, behandling eller rehabilitering
- kan reflektere over og kritiske vurdere tidligere forskning innen kunstterapi og hvilken betydning dette har for utøvelse av kunstterapi i en spesifikk kontekst med en distinkt klientgruppe og/eller diagnose
Ferdigheter
Studenten
- har inngående ferdigheter til å gjennomføre en litteraturgjennomgang, skrive akademisk og oppsummere kunnskap fra tidligere forskning
- kan bruke relevante digitale verktøy i gjennomføring av litteraturgjennomgang, håndtere data, referanser og skriving
- kan presentere og formidle forskningsbasert kunnskap fra et spesifikt felt innen kunstterapi og delta i konstruktive faglige diskusjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk analysere og vurdere ulike tilnærminger innenfor kunstterapeutisk forskning og anvende forskningsbaserte argumenter i faglige diskusjoner
- kan gjennomføre og skrive en selvstendig litteraturgjennomgang om kunstterapi
-
Arbeids- og undervisningsformer
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har tilegnet seg de sentrale begrepene innenfor varmetransport, samt prinsippene for de ulike transportformene
- kjenner og kan utlede varmeledningsligningen (3-dimensjonal, transient) med grensebetingelser og initialbetingelse
- har kunnskap om stasjonær varmeledning (1- og 2-dimensjonal) i kartesiske koordinater, sylinder- og kulekoordinater.
- kan behandle indre varmekilder og benytte termiske nettverk
- kjenner til transient (ikke-stasjonær) varmeledning, og kan regne på enkle problemer (Lumped system, null-dimensjonalt)
- kan benytte numeriske metoder for varmeledningsberegninger (1-, 2- eller 3-dimensjonalt, transient), v.h.a. Finite Volume (kontrollvolum) metoden
- kan beherske eksplisitt og implisitt formulering av transiente problem
- kan gjøre beregninger av ekstern og Intern tvungen konveksjon, behandle grensesjikt og tegne hastighets- og temperaturprofil. Empiriske korrelasjoner blir benyttet
- kjenner til naturlig (fri) konveksjon
- kan analysere varmevekslere arrangert i medstrøm og motstrøm, ved å benytte logaritmisk midlere temperaturdifferanse. Kjenner til behandling av beleggdannelse
- har innsikt i enkel strålingsfysikk og termisk stråling mellom faste flater. Sorte/grå flater behandles, bl.a. ved bruk av elektrisk analogi for beregninger
Ferdigheter
Studenten kan:
- utføre nødvendige beregninger for ingeniørmessig analyse av varmetransport i praktiske konstruksjoner, deriblant bygninger og varmevekslere, og i naturen for øvrig
- beregne varmeledning i faste legemer, for eksempel i vegger (varmestrøm og temperaturfelt)
- beregne konvektiv varmetransport (konveksjon) mellom fast legeme og fluid, både tvungen og naturlig konveksjon
- beregne varmeutveksling mellom faste flater ved hjelp av termisk stråling
- beregne varmeoverføring mellom varmt og kaldt fluid i varmevekslere
Generell kompetanse
Studenten kan:
- bidra i arbeidet med å utvikle ny teknologi med bakgrunn i en forståelse for matematisk modellering og løsning av fysiske problemer
- løse koblede problemer knyttet til både varmetransport, termodynamikk og fluidmekanikk (strømningslære). Dette vil være et grunnlag for beregning av for eksempel et byggs effekt- og energibehov
- vurdere om beregningsresultater er rimelige
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Forelesninger, individuelle regneøvinger, dataøving, laboratoriearbeid.
-
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 8 av 12 regneøvinger
- 2 laboratorieøvelser i gruppe
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ny eksamen våren 2020: Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 3 timer.
[Tidligere: Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.]
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
-
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler tillatt.
-
Sensorordning
Gradert skala A-F.