Programplaner og emneplaner - Student
MAART4200 Kartleggings- og intervensjonsmetoder i kunstterapi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Assessment and Intervention Methods in Art Therapy
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag - deltidMasterstudium i estetiske fag - deltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kartlegging i kunstterapi er en todelt prosess som omfatter både det å vurdere kompleksiteten i klientens problem, samt de kunstbaserte behandlingstilnærmingene, materialene og verktøyene som er anvendelige og egnet for å nå de fastsatte målene. Dette emnet setter søkelys på begge aspekter. Studentene skal lære å vurdere hvordan kompleksiteten av psykologiske og utviklingsmessige aspekter påvirker valg av kunstterapitilnærming og metoder.
I løpet av emnet skal studentene, gjennom teori og praksis, lære hvordan man kartlegger ulike klientbehov. Studentene lærer å kartlegge og utvikle intervensjoner, basert på ulike teorier, metoder og retningslinjer, som gjør dem i stand til å beskrive praksis på en systematisk måte både for klinisk- og forskningsformål.
Emnet inkluderer praksis som gjennomføres i form av simulering hvor studentene vil teste effekten av de utviklede intervensjonene og kan videreutvikle dem med studiegruppen. Studentene starter også praksistrening utenfor universitetet, etter individuelle avtaler.
Anbefalte forkunnskaper
Fullført emne MAART4100 Introduksjon til metoder og etikk i kunstterapi.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i estetiske fag deltid - studieretning kunstterapi.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Student
- kan vurdere kompleksiteten av klientens problem og har kunnskap om ulike kunstterapiintervensjoner som samsvarer med fastsatte mål
- har kunnskap om ulike kunstbaserte og kliniske verktøy som kan brukes for å vurdere kunstneriske og psykologiske elementer av passende intervensjoner for ulike behov
- forstår tilknytningsteori og prinsipper for traumebehandling innenfor rammen av kunstterapi
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle og bruke både fysiske- og digitale kunstterapiintervensjoner rettet mot spesifikke behov hos en klient eller gruppe klienter
- kan fleksibelt anvende ulike metoder for kunstterapi ut fra klientens problemer og kommunisere målene for spesifikke intervensjoner
- kan utvikle og bruke forskningsbaserte intervensjoner og beskrive praksis på en systematisk måte som muliggjør videre forskning og analyse av intervensjonen
Generell kompetanse
Studenten
- kan lage nye løsninger og anvendelser av kunstterapi som er skreddersydd til behovene til ulike klienter og klientgrupper
- kan fleksibelt anvendekunstterapimetoder for å svare på ulike problemer basert på prinsipper for kartlegging og intervensjonsutvikling
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet kombinerer samlinger og digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og veiledning av praksis. Emnet benytter varierte kunstbaserte og studentaktive læringsmetoder.
Mellom samlingene vil det være digitale forelesninger og studentene skal jobbe med intervensjonsutvikling som skal simuleres og diskuteres i gruppe. Resultatene av dette arbeidet skal presenteres til eksamen.
Ferdighetstrening gjennomføres i workshops. I workshops med profesjonelt fokus, skal studentene gjennomføre simulering av kunstterapeutiske interaksjoner for læring og refleksjon ut fra terapeutens perspektiv. I workshops med personlig fokus, skal studentene utforske og reflektere over egne kreative prosesser ut fra et deltagerperspektiv.
Praksis
Emnet inkluderer minst 20 timer praksisopplæring i form av intervensjonssimuleringer hvorav minst 2 timer aktiv ledelse av simulering og resterende timer er deltakende observasjon.
I tillegg er det 20 timer praksisopplæring utenfor universitetet. Kunstterapipraksis kan gjennomføres både som fysiske møter og gjennom digitale arenaer, avhengig av praksiskontekst og klientgruppe. Praksis kan være individuell eller i gruppe, og kan gjennomføres på egen arbeidsplass ved faglig relevans. For mer detaljerte beskrivelser av praksis, se egen plan for praksisopplæring.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må både arbeidskrav og praksis være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
- minimum 90 % deltakelse i 40 timer praksis, inkludert 20 timers simuleringspraksis og 20 timer på praksissted.
Vurdering og eksamen
Muntlig eksamen i gruppe på to studenter inntil 30 min, fysisk eller digitalt, som består av:
Presentasjon av resultater og teoretiske premisser av intervensjonsutviklingsprosjekt (ca. 20 min) og diskusjon med sensorene (ca.10 min)
Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.
Ny eller utsatt eksamen kan arrangeres som individuell muntlig eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått -Ikke bestått
Sensorordning
Hver eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.