Programplaner og emneplaner - Student
M5GPE5100 Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pedagogy 2, Subject 2
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.;
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Deltagelse i minst tre av fire runder med faglig forum på universitetets digitale læringsplattform.
- Levere utkast til to refleksjonsnotater for veiledning innen bestemte frister. Notatene skal da være på 3000-4000 ord. Utkast til notatene leveres på universitetets digitale læringsplattform.
Alle arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.;
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Det kreves et bestemt minimum av deltakelse i de organiserte læringsaktivitetene - det vil si tilstedeværelse og deltakelse i 75 prosent av den totale samlingstiden og deltakelse i 75 prosent av tiden på elektronisk læringsmiddelplattform. En vesentlig grunn til kravet om deltakelse er at den enkelte studentens bidrag med erfaringer og refleksjoner regnes som en viktig læringsressurs i studiet.
Forkunnskapskrav
Mappevurdering
De to refleksjonsnotatene utvikles videre etter veiledningen. De to notatene leveres (elektronisk) til eksamenskontoret i en mappe til oppgitt frist. Hvert refleksjonsnotat skal ved eksamen være på 4000 ord (+/-10 %).;;
Dersom mappen får karakteren F ved ordinær eksamen, kan en omarbeidet versjon leveres til påfølgende ny/utsatt eksamen. Ved ytterligere eksamensforsøk må helt ny mappe leveres.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
- har bred kunnskap om utvikling av den norske skolen i et historisk perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant
- kan analysere og drøfte profesjonsetiske dilemmaer med utgangspunkt i gjeldende styringsdokumenter og etisk teori
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk
- kan, med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk, gjennomføre og formidle eget forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipp
- kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- kan reflektere over utvikling av egen læreridentitet og profesjonell kompetanse i lys av endringer i lærerrollen
Innhold
Tema 1: Skolen i samfunnet
- skolen i et historisk perspektiv
- skolen som organisasjon
- teknologiens rolle for pedagogisk og didaktisk endring
Tema 2: Læreplanteori og læreplananalyse
- læreplanhistorie og politisk styring av grunnskolen
- læreplan i et komparativt perspektiv
- kritisk analyse
Tema 3: Endrings- og utviklingsarbeid i skolen
- læreren i det profesjonelle felleskapet
- pedagogisk utviklingsarbeid
- innovasjonsarbeid
- lærerrollen i endring
Tema 4: Den profesjonelle lærer
- utvikling av lærerprofesjonalitet
- analytisk og kritisk perspektiv på lærerrollen
- sosial og relasjonell kompetanse
- profesjonsetiske spørsmål
Arbeids- og undervisningsformer
Mappen vurderes av intern og ekstern sensor. Ekstern sensor leser et uttrekk av mappene og samhandler med intern sensor på en slik måte at ekstern sensur kommer alle studentene i gruppen til gode.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende tre arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:
Arbeidskrav 1: Presentasjon av poster (veggavis) 2x A2 på et oppgitt tema, gjennomføres i gruppe. Formålet er å få øvelse i forskningsformidling. Hverandrevurdering. Faglærer har ansvar for godkjenning.
Arbeidskrav 2: Fagnotat om skolehistoriske perspektiv, omfang 1 000 ord +/- 10 %, gjennomføres individuelt. Formålet er å få innsikt i skolehistoriske perspektiv og se disse i forhold til aktuell utdanningspolitikk.
Arbeidskrav 3: Beskrivelse og vurdering av egen utvikling av læreridentitet og pedagogisk grunnsyn- med bakgrunn i studentens praksismappe. Digital framstilling. Ca.10 min presentasjon, gjennomføres individuelt. Formålet er at studentene skal reflektere over egen utvikling av læreridentitet gjennom studiet.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.
Vurdering og eksamen
Studiet består av fire hovedtema gjennomført som fire samlinger:
1. Kultur, mangfold og felleskap
- Kultur og etnisitet
- Identitet
- Minoritet og majoritet
- Interseksjonalitet - kjønn, klasse, status
- Mangfoldskompetanse
2. Mobilitet, migrasjon og integrering
- Migrasjon og mobilitet
- Integrering
- Religion og sekularitet
- Velferdsstat og samfunn
- Kolonialisme, imperialisme og postkolonialisme
3. Kommunikasjon og makt
- Maktperspektiver
- Språk og diskurs
- Hatprat og rasisme
4. Dannelse og kompetanse
- Sosialisering og profesjonsidentitet
- Formell og uformell kompetanse
- Mangfoldskompetanse som danningsprosess: kunnskap, holdning og handling
- Læringskulturer
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen bedømmes av en interne og en ekstern sensor.