Programplaner og emneplaner - Student
M5GPE2100 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pedagogy, Subject 2
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Avsluttende vurdering er en muntlig gruppeeksamen hvor grupper bestående av tre til fem studenter presenterer et digitalt undervisningsopplegg, parallelt med kritisk reflekterende muntlige begrunnelser for opplegget, både med tanke på faglig innhold, metoder og vurdering. Framstillingen skal ha en varighet på 30-45 minutter.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Til første nye eksamen presenteres en omarbeidet versjon av oppgaven som ble levert til ordinær eksamen. Ved senere forsøk presenteres ny oppgave.
Dersom det ikke kan dannes en gruppe ved ny/utsatt eksamen, gjennomføres individuell muntlig eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Forkunnskapskrav
Alle hjelpemidler er tillatt.
Læringsutbytte
Eksamen vurderes etter bestått/ikke bestått. Vurderingen er felles for alle medlemmer av gruppen.
Innhold
Emne 2 består av følgende temaer med undertemaer:
Tema 1: Elevmangfold og undervisning:
- Tilpasset opplæring og spesialundervisning.
- Samarbeid om eleven.
- Arbeids og vurderingsformer.
Tema 2: Profesjonsetikk:
- Etiske teorier.
- Profesjonsetiske dilemmaer i skolen.
Tema 3: Oppvekst, sosialisering og identitet:
- Identitetsutvikling i det mangfoldige og pluralistiske samfunnet.
- Oppvekstbetingelser.
- Ulike sosialiseringsarenaer.
Tema 4: Læreren i organisasjonen:
- Samarbeid mellom skole og hjem.
- Læreren i profesjonsfelleskapet.
- Skolen som organisasjon.
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent før muntlig eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1
Studentene skal gjennomføre intervju med en medstudent knyttet til tema 1. Ca. 10 minutter. Intervjuet skal transkriberes og være utgangspunkt for et fagnotat, omfang 1000 ord +/- 10 %, gjennomføres individuelt. Arbeidskravet skal gi studentene mulighet til å øve seg på intervju som forskningsmetode og til å utvikle en kort akademisk tekst.
Arbeidskrav 2
Studentene skal gjennomføre et muntlig foredrag i klassen over en selvvalgt problemstilling under tema 3 (ca. 10 minutter). Gjennomføres i par. Formålet med arbeidskravet er få øvelse i muntlig formidling overfor en større gruppe.
Arbeidskrav 3
Studentene skal skrive et fagnotat om barn og unges oppvekst, sosialisering og identitetsutvikling i en mangfoldig og pluralistisk skole, omfang 1000 ord +/- 10 %, gjennomføres individuelt. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal uttrykke en selvstendig refleksjon knyttet til tematikken
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For nærmere omtale av arbeidskrav se fagplanen.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Læring i pedagogikk og elevkunnskap forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene i emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men som må utvikles i dialog og ved tilstedeværelse i undervisning. Gjennom studentaktive arbeidsformer som undervisningsøvinger, dramatisering og rollespill skal studentene gis muligheter til å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid. Det er derfor krav om minimum 80 % deltakelse i undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensatoriske oppgaver om sentrale tema i emnet. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
I tillegg til deltakelse i minst 80 % av undervisningen er det krav om deltagelse i følgende faglige aktiviteter:
- kurs i forskningsmetode (intervju og aksjonsforskning-læring)
- kurs i akademisk skriving 2 (intervju)
- flerfaglig tema om barn, ungdom og helse
- førstehjelpskurs
Manglende deltagelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltagelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltagelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse må snarest mulig ta kontakt med faglærer for avtale om alternativ gjennomføring.
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen. Ca. 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Sensorordning
Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.