Programplaner og emneplaner - Student
M5GP4100 Praksis, 4.år Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical Training, 4th Year
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 0.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Fagplan
Ingen forkunnskapskrav
Forkunnskapskrav
Se fagplanen.
Læringsutbytte
Se fagplanen.
Innhold
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- De viktigste metodene i journalistikk- og medieforskningen
- Forskjeller og likheter mellom journalistisk metode og vitenskapelig metode
- Forskningsetiske retningslinjer og problemstillinger knyttet til blant annet personvern og informert samtykke.
- Sentrale metodiske begreper, som reliabilitet og validitet.
- Litteratursøk i vitenskapelige databaser
- Bruk av vitenskapelige kilder i journalistikken
Ferdigheter
Studenten kan:
- Vurdere ulike vitenskapelige metoders egnethet til å svare på ulike typer av problemstillinger
- Vurdere ulike vitenskapelige metoders styrker og svakheter
- Gjennomføre et litteratursøk
- Anvende ulike metoder, metodiske verktøy og begreper
Generell kompetanse
Studenten:
- Har en reflekterende og kritisk holdning til vitenskapelig kunnskap
- Kan gjøre forskningsetiske vurderinger
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se fagplanen.
Vurdering og eksamen
Se fagplanen.
Hjelpemidler ved eksamen
Se fagplanen.
Vurderingsuttrykk
Se fagplanen.
Sensorordning
Formålet med emnet er at studentene skal få en innføring i vitenskapelige metoder som er relevante for journalistikkforskningen. Studentene skal lære forskjellen på vitenskapelig metode og journalistisk metode, samt se relevansen av vitenskapelig metode og journalistikkforskning for journalistisk praksis. Studentene skal lære om forskningsetikk, og hvordan den journalistiske profesjonsetikken skiller seg fra forskningsetikken.
Studentene vil få praktiske innføringer i ulike vitenskapelige metoder og metodiske verktøy, samt i litteratursøk.
Emnet inneholder også en komponent om bruk av vitenskapelige kilder i journalistikken.
Undervisningsspråk er norsk.