EPN-V2

M5GP4100 Praksis, 4.år Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Training, 4th Year
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Fagplan

Ingen forkunnskapskrav

Forkunnskapskrav

Se fagplanen.

Læringsutbytte

Se fagplanen.

Innhold

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • De viktigste metodene i journalistikk- og medieforskningen
  • Forskjeller og likheter mellom journalistisk metode og vitenskapelig metode
  • Forskningsetiske retningslinjer og problemstillinger knyttet til blant annet personvern og informert samtykke.
  • Sentrale metodiske begreper, som reliabilitet og validitet.
  • Litteratursøk i vitenskapelige databaser
  • Bruk av vitenskapelige kilder i journalistikken

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Vurdere ulike vitenskapelige metoders egnethet til å svare på ulike typer av problemstillinger
  • Vurdere ulike vitenskapelige metoders styrker og svakheter
  • Gjennomføre et litteratursøk
  • Anvende ulike metoder, metodiske verktøy og begreper

Generell kompetanse

Studenten:

  • Har en reflekterende og kritisk holdning til vitenskapelig kunnskap
  • Kan gjøre forskningsetiske vurderinger

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se fagplanen.

Vurdering og eksamen

Se fagplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

Se fagplanen.

Vurderingsuttrykk

Se fagplanen.

Sensorordning

Formålet med emnet er at studentene skal få en innføring i vitenskapelige metoder som er relevante for journalistikkforskningen. Studentene skal lære forskjellen på vitenskapelig metode og journalistisk metode, samt se relevansen av vitenskapelig metode og journalistikkforskning for journalistisk praksis. Studentene skal lære om forskningsetikk, og hvordan den journalistiske profesjonsetikken skiller seg fra forskningsetikken.

Studentene vil få praktiske innføringer i ulike vitenskapelige metoder og metodiske verktøy, samt i litteratursøk.

Emnet inneholder også en komponent om bruk av vitenskapelige kilder i journalistikken.

Undervisningsspråk er norsk.