Programplaner og emneplaner - Student
M5GP2000 Practical Training, 2nd Year Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis, 2.år
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Bestått-Ikke bestått.
Required preliminary courses
Se fagplanen.
Learning outcomes
MASINPRA20 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder trinn 2, må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Content
Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.
Teaching and learning methods
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- kan drøfte helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
- kan drøfte komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve intensivsykepleie
- kan drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan kritisk vurdere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
- kan kritisk vurdere mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- kan drøfte teorier om kommunikasjon og helsepedagogikk til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre
- kan drøfte kunnskap om barn som pasienter og pårørende med deres særegne behov og rettigheter
- kan drøfte kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglige etiske problemstillinger
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan bruke kunnskaper og ferdigheter for å selvstendig planlegge og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
- kan gjennomføre systematisk overvåking av pasienten
- kan identifisere, vurdere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte og komplekse pasientsituasjoner
- kan analysere pasientens behov ressurser, problemer og behov
- kan bruke og forholde seg kritisk til ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av intensivsykepleie
- kan bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i intensivavdelinger
- kan analysere risikofaktorer til intensivbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
- kan bruke relevante metoder i kommunikasjon og samhandling med kritisk syke pasienter, pårørende og andre i det tverrprofesjonelle teamet
- kan redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan analysere pasientens og pårørendes helsekompetanse og benytte dette som virkemiddel i kommunikasjon for å fremme pasientmedvirkning og tilpassede tjenester
- kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivningen
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- administrere relevant monitoreringsutstyr
- yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som å administrere forordnet non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling, administrere forordnet assistert og mekanisk sirkulasjonsstøttende behandlingn, administrere forordnet ernæringsbehandling og administrere forordnet nyreerstattende behandling
- identifisere og bedømme akutte situasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
- ta initiativ til å avvenne pasienten fra helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
- administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for intensivpasienten
- administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten
- bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
- utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
- legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem
- sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
- sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter
- kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen og drift i intensivavdelingen
- kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring
- kan selvstendig planlegge, administrere, lede og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
- kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivningen
- kan anvende helsepedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
- kan bruke digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
- kan bruke effektive mestringsstrategier i en utfordrende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet og integritet og forebygge utbrenthet
Generell kompetanse
Studenten
- har handlingskompetanse i intensivsykepleie og bidrar til pasientsikkerhet
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
- kan prioritere og gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivsykepleie ved alvorlig svikt i pasientens ressurser for å ivareta sine grunnleggende behov
- kan analysere, vurdere og håndtere komplekse situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
- kan analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta intensivpasienten og pårørende
- kan selvstendig dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om intensivpasienten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å kunne lede, koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av intensivpasienten
- kan analysere, kritisk vurdere og reflektere over samhandling og kommunikasjon som kan påvirke pasientforløpet og/eller arbeidsmiljøet, samt iverksette tiltak som stimulerer til samhandling
- kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor intensivsykepleie, både med spesialister og til allmenheten
- kan analysere og anvende kunnskaper og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høye krav om kvalitet og omstilling
- kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
Course requirements
Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.
Assessment
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Selvvurdering og utfylt vurderingsskjema leveres til midtveis- og sluttvurdering.
- Undervisning/veiledning til pasient.
- Undervisning/veiledning til medstudenter.
- Gjennomført AHLR-trening x 1.
- Deltakelse i obligatoriske aktiviteter:
- Simulering
- Refleksjonsgrupper
Permitted exam materials and equipment
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet og kriterier for skikkethetsvurdering. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Grading scale
Se fagplanen.
Examiners
Se fagplanen.