EPN-V2

M5GP1000 Praksis, 1.år Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Training, 1st Year
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å bestå praksis:

  • To refleksjonsnotater på 1500 ord (+/- 10 prosent) *
  • Innlevert og signert praksisdokument

* Dersom studenten har kjøreopplæring i PMEDPRA30 skal studenten kun levere ett refleksjonsnotat på 1500 ord (+/- 10 prosent)

Studenten har inntil to forsøk på å få godkjent skriftlige arbeidskrav knyttet til praksis. Dersom et skriftlig arbeid ikke blir godkjent, må dette omarbeides og leveres på nytt. En student som får ikke godkjent etter første forsøk vil få individuell tilbakemelding og råd om hva som må forbedres for å få godkjent arbeidskravet. Dersom det andre forsøket på arbeidskravet heller ikke godkjennes blir praksis registrert som ikke bestått. Dette teller som ett (1) forsøk på å bestå praksis.

Forkunnskapskrav

Se fagplanen.

Læringsutbytte

Se fagplanen.

Innhold

Del 1) Vurderte kliniske studier. Det kreves minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis. For mer informasjon om tilstedeværelseskrav i praksis, se «Vurdering av praksis i ambulansetjenesten» i programplanens hoveddel. 

Del 2) Utrykningsprøve, teoretisk og praktisk prøve i utrykningskjøring arrangert av Statens Vegvesen. Teoretisk prøve i utrykningskjøring skal avlegges før den praktiske prøven, jamfør Utrykningsforskriftens § 2.

Studenten må bestå både del 1 kliniske studier og del 2 utrykningsprøve for å bestå emnet som helhet. Dersom studenten blir vurdert til ikke bestått i en av delene må denne delen tas på nytt.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet omfatter veiledede kliniske studier i bilambulansetjenesten. Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres, integreres og prøves i kliniske studier og danner grunnlag for utvikling av handlingskompetanse. Studenten skal kunne tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er nødvendige for å løse oppgaver og problemer i klinisk praksis.

Læringsutbyttene skal oppnås i varierte ambulanseoppdrag. Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad gjør selvstendige vurderinger.

Vurdering og eksamen

Se fagplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

Se fagplanen.

Vurderingsuttrykk

Se fagplanen.

Sensorordning

Arbeids- og undervisningsformene består av veiledede kliniske studier og studentaktive metoder i form av refleksjonsnotater og selvstudier på simulering- og ferdighetsenheten. Kjøreopplæring i utrykningskjøring inngår for studenter som ikke har hatt dette tidligere i studiet.

Emnet innledes med en praksisforberedende dag og etterfølges av klinisk veiledet praksis i ambulansetjeneste i åtte uker. Innholdet i praksisperiodene vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid, og vil således tilby varierte arenaer for studiene når det gjelder problemstillinger, diagnoser og kompleksitet.