EPN-V2

M5GNO2100 Norsk, emne 4 Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian, Subject 4
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Eksamen i emne TLP7100 må være bestått før eksamen i emne TLP7200 kan avlegges.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kunnskap om behovs- og forventningsavklaringer ved igangsetting av utviklingsarbeid
  • kunnskap om trafikksikkerhetsarbeid
  • kunnskap om bruk og utnyttelse av digitale verktøy i undersøkelser og utviklingsarbeid
  • kunnskap om prosjektarbeid
  • har grunnleggende kunnskap om forskningsmetoder, kvalitet og etikk i forsknings- og utviklingsarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid
  • har kjennskap til ulike veiledningsmetoder og digitale læringsverktøy
  • kan analysere, dokumentere og drøfte resultater i et utviklingsarbeid slik at det belyser en problemstilling skriftlig

Generell kompetanse

Studenten

  • har kjennskap til alle sider ved trafikkopplæringen, og ser områder som kan utvikles
  • kan kommunisere konstruktivt med medlærere/medstudenter

Læringsutbytte

Aktuelle arbeidsmåter er:

  • undervisning: forelesning, dialog, rollespill, observasjon
  • gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
  • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
  • skriftlige oppgaver: logg, rapporter, refleksjonsnotater, også via nett
  • bruk av video og annet teknisk utstyr

Innhold

Emne 4 øver studentane i didaktisk refleksjon og i skriving av fagtekstar. Studentane skal utvikle ein utvida refleksjon om kva norskfagleg kompetanse kan bety også på andre arenaer enn i skulen. Utvikla innsikter i norskfaglege tenkjemåtar om språk og tekst står sentralt.

  • Lesing og skriving av akademiske fagtekstar
  • Norskfagleg formidling
  • Didaktisk refleksjon
  • Vurdering av munnlege og skriftlege tekstar
  • Læremiddelanalyse
  • FoU-arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal levere inn et utkast av den skriftlige dokumentasjonen av utviklingsprosjektet. Omfang: 3000-4000 ord. Studentene må også gjennomføre to veiledninger med faglærer.

Utviklingsprosjektet skal utføres individuelt. Frist for innlevering av arbeidskrav settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen

Krav om tilstedeværelse

Det er krav om 80 %tilstedeværelse i fellesundervisningen. Fravær ut over 20 prosent kan kompenseres etter avtale med faglærer. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan det gjøres en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.

Arbeidskravet må være godkjent og tilstedeværelseskravet må være oppfylt før eksamen kan gjennomføres. Det vises til avsnitt om arbeidskrav i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell skriftlig prosjekteksamen. Studenten gjennomfører et utviklingsprosjekt som løper gjennom hele semesteret. Prosjektet skal ta utgangspunkt i utfordringer og muligheter studentene ser for seg i framtidens trafikkopplæring eller innenfor temaet trafikk, samfunn og trafikksikkerhet.

Arbeidet med utviklingsprosjektet foregår individuelt. Utviklingsprosjektet dokumenteres skriftlig med 4000 ord +/- 10 %

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom eller ikke bestått kan det leveres en omarbeidet versjon inntil 1 gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Sensorordning

Emnet inneholder følgende temaer:

  • trafikksikkerhetsarbeid
  • trafikk og samfunn
  • vitenskapsteori og metode
  • prosjektarbeid
  • internasjonalisering
  • vurdere og analysere rapporter fra forskning og utvikling innenfor fagområdet trafikksikkerhet
  • planlegging, gjennomføring, vurdering og analyse i form av et utviklingsarbeid innenfor fagområdet trafikksikkerhet