Programplaner og emneplaner - Student
M5GNO1100 Norsk, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Norwegian, Subject 1
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har omfattande kunnskap om språket som system og språket i bruk, og språket som tolkingsreiskap og forståing
- har omfattande kunnskap om norsk som første- og andrespråk
- har kunnskap om nasjonale minoritetsspråk og om nabospråk
- har kunnskap om gjeldande normering for nynorsk og bokmål
- har kunnskap om språklæring og språkutvikling inkludert begynnaropplæring i lesing og skriving
- har brei kunnskap om lese- og skriveopplæring på mellomtrinn og ungdomstrinn og om utvikling av elevanes skriveferdigheiter inkludert digitale ferdigheiter
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere variert norsk språk og språkbruk og gjere greie for faglege val som skal fremje munnleg og skriftleg språkutvikling
- kan bruke kunnskap om grammatikk, språk og tekst i analyse, respons og vurdering av munnlege, skriftlege og multimodale tekstar, også mellomspråkstekstar
- kan kjenne att teikn på lese- og skrivevanskar
- meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
- kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheiter og gi læringsfremjande respons til alle elevar
- kan skrive fagtekstar på nynorsk og bokmål
- kan rettleie elevar i ulike former for skriftleg argumentasjon og retorikk for å fremje læring
- har kunnskap om gjeldande reglar for norsk som opplæringsmål og undervisningsspråk
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for at elevane utviklar grunnleggande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
- kan formidle fagstoff om språk i relevante uttrykksformer
Innhold
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Arbeids- og undervisningsformer
Sjå fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger, gruppearbeid, seminar og veiledet individuelt arbeid. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum
Vurdering og eksamen
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon om arbeidskrav i den innledende delen av fagplanen.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- 80 prosent oppmøte på organiserte seminar og praktiske øvinger
- Studentene skal individuelt eller i grupper på inntil tre innen fastsatt frist levere en skisse på 3000 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studentene se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med
Hjelpemidler ved eksamen
- En skriftlig semesteroppgave på 4500 ord +/- ti prosent i form av en systematisk oversiktsstudie om et tema relatert til eget masterprosjekt. Semesteroppgaven kan skrives sammen med eventuelle partnere i masterprosjektet, men da skal ordrammen økes med 50%.
- Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter kan semesteroppgaven omarbeides.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler tilgjengelig.
Sensorordning
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.