Studieinfo emne M5GNO1100 2019 HØST
M5GNO1100 Norsk, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Norwegian, Subject 1
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST
2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Fagplan
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har omfattande kunnskap om språket som system og språket i bruk, og språket som tolkingsreiskap og forståing
- har omfattande kunnskap om norsk som første- og andrespråk
- har kunnskap om nasjonale minoritetsspråk og om nabospråk
- har kunnskap om gjeldande normering for nynorsk og bokmål
- har kunnskap om språklæring og språkutvikling inkludert begynnaropplæring i lesing og skriving
- har brei kunnskap om lese- og skriveopplæring på mellomtrinn og ungdomstrinn og om utvikling av elevanes skriveferdigheiter inkludert digitale ferdigheiter
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere variert norsk språk og språkbruk og gjere greie for faglege val som skal fremje munnleg og skriftleg språkutvikling
- kan bruke kunnskap om grammatikk, språk og tekst i analyse, respons og vurdering av munnlege, skriftlege og multimodale tekstar, også mellomspråkstekstar
- kan kjenne att teikn på lese- og skrivevanskar
- meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
- kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheiter og gi læringsfremjande respons til alle elevar
- kan skrive fagtekstar på nynorsk og bokmål
- kan rettleie elevar i ulike former for skriftleg argumentasjon og retorikk for å fremje læring
- har kunnskap om gjeldande reglar for norsk som opplæringsmål og undervisningsspråk
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for at elevane utviklar grunnleggande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
- kan formidle fagstoff om språk i relevante uttrykksformer
Innhold
Språk er grunnleggande for tenking og handling, og er sentral i danning av mennesket og i formidling. Emne 1 gir systematisk kunnskap om å forstå og formulere samanhengar mellom språk og læring, og øvingar i å grunngje og nytte denne kunnskapen inngåande og kritisk. Ulike skrivehandlingar blir sett i samanheng med sentral teoretisk kunnskap og funksjonelle didaktiske perspektiv for å skape situasjonar for læring i ulike meiningsberande kontekstar.
- Språket som system og språket i bruk
- Norsk språk i eit kontrastivt perspektiv
- Språkutvikling og språklæring (særleg knytt til metaspråkleg medvit og skriveutvikling)
- Nynorsk og bokmål
- Språkdidaktikk, nynorsk- og bokmålsdidaktikk
- Elevtekstanalyse og -vurdering
- Skriving i ulike sjangrar
- Skrivestrategiar og teoriar om skriving
- Retorikk (knytt til skriving)
Arbeids- og undervisningsformer
Sjå fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen har som vilkår godkjente arbeidskrav og deltaking i bestemte faglege aktivitetar. Sjå fagplandelen ovanfor for nærare informasjon om krav til innlevering og vilkår ved manglande innlevering.
- Individuell logg etter undervisning. Målet er refleksjon over fagstoffet. Målform: valfri. Omfang: 2 loggar med omfang på 800 ord +/- 10 % per logg. Kommentar frå faglærarar.
- Prøver om språk. Ei individuell kunnskapsprøve (elektronisk) i grunnleggande grammatikk-kunnskap (fonologi, morfologi og syntaks) og ei individuell kunnskapsprøve (elektronisk) i nynorsk formverk. Målet for prøvene er å dokumentere språkmeistring. Omfang: Inntil ein time per prøve.
- Elevtekstanalyse. Målet er å øve opp ferdigheiter i vurdering av elevtekstar. Målform: nynorsk. Omfang: 2000 ord +/- 10 %. Kommentar på utkast frå faglærar.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftleg eksamen under tilsyn. Omfang: seks timar. Vekt på språk, læring og danning.
Målform: Valfri.
Ny/utsett eksamen blir gjennomført som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ordbok og gjeldande læreplan for grunnskulen.
Vurderingsuttrykk
Det blir nytta ein karakterskala frå A til E for bestått og F for ikkje bestått.
Sensorordning
Det blir nytta intern og ekstern sensor.