EPN-V2

M5GNO1100 Norsk, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian, Subject 1
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har omfattande kunnskap om språket som system og språket i bruk, og språket som tolkingsreiskap og forståing
  • har omfattande kunnskap om norsk som første- og andrespråk
  • har kunnskap om nasjonale minoritetsspråk og om nabospråk
  • har kunnskap om gjeldande normering for nynorsk og bokmål
  • har kunnskap om språklæring og språkutvikling inkludert begynnaropplæring i lesing og skriving
  • har brei kunnskap om lese- og skriveopplæring på mellomtrinn og ungdomstrinn og om utvikling av elevanes skriveferdigheiter inkludert digitale ferdigheiter

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere variert norsk språk og språkbruk og gjere greie for faglege val som skal fremje munnleg og skriftleg språkutvikling
  • kan bruke kunnskap om grammatikk, språk og tekst i analyse, respons og vurdering av munnlege, skriftlege og multimodale tekstar, også mellomspråkstekstar
  • kan kjenne att teikn på lese- og skrivevanskar
  • meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
  • kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheiter og gi læringsfremjande respons til alle elevar
  • kan skrive fagtekstar på nynorsk og bokmål
  • kan rettleie elevar i ulike former for skriftleg argumentasjon og retorikk for å fremje læring
  • har kunnskap om gjeldande reglar for norsk som opplæringsmål og undervisningsspråk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for at elevane utviklar grunnleggande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
  • kan formidle fagstoff om språk i relevante uttrykksformer

Innhold

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Arbeids- og undervisningsformer

Sjå fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger, gruppearbeid, seminar og veiledet individuelt arbeid. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum

Vurdering og eksamen

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon om arbeidskrav i den innledende delen av fagplanen.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 prosent oppmøte på organiserte seminar og praktiske øvinger
  • Studentene skal individuelt eller i grupper på inntil tre innen fastsatt frist levere en skisse på 3000 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studentene se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med

Hjelpemidler ved eksamen

  • En skriftlig semesteroppgave på 4500 ord +/- ti prosent i form av en systematisk oversiktsstudie om et tema relatert til eget masterprosjekt. Semesteroppgaven kan skrives sammen med eventuelle partnere i masterprosjektet, men da skal ordrammen økes med 50%.
  • Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter kan semesteroppgaven omarbeides.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler tilgjengelig.

Sensorordning

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.