Programplaner og emneplaner - Student
M5GMU2200 Musikk 1, emne 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Music 1, Part 2
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10Musikk 1 for trinn 5-10 i grunnskolen
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student is capable of
- discussing the nurse’s role and responsibilities in a chosen area of specialisation
- summarising relevant research and professional development in the chosen specialisation
Skills
The student is capable of
- creating a project description, including a time schedule and how he/she intends to complete the bachelor’s thesis with the resources available
- formulating a clear research question relating to nursing, which is possible to answer within the framework of the thesis
- carrying out an independent systematic literature review in accordance with the applicable research standards
- clarifying concepts, analysing and assessing different sources of information, and using these sources to formulate relevant argumentation
- presenting specialist literature in an independent, logical, critical and systematic manner
Competence
The student is capable of
- disseminating and arguing for strengths and weaknesses of his/her own study in a substantial and methodical manner
- reflecting on relevant research ethics issues
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, læreplaner i faget og fagets læreplanhistorie
- har forskningsbasert kunnskap om læring, estetiske og kreative læringsprosesser og ulike tilnærminger til progresjon i musikkundervisning
- har kunnskap om musikalsk ungdomskultur, media og teknologi
- har kunnskaper om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring
- har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk
Ferdigheter
Studenten
- kan synge og bruke stemmen pa¿ varierte ma¿ter, kan akkompagnere og kan uttrykke seg musikalsk pa¿ ulike instrumenter
- kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrumenter og musikkteknologiske verktøy
- mestrer ulike innfallsvinkler til progresjon i musikkfaget og til videreutvikling av grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk
- kan lede prosesser i musisering, komponering og lytting for elever
- kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre helhetlige undervisningsforløp og reflektere over sammenhenger mellom ma¿l, innhold og vurderingsformer i musikkfaget
- kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige prosjektarbeid
- har innsikt i musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolehverdagen og i et samfunn preget av mangfold
- kan stimulere elevenes evne og vilje til a¿ utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere
Innhold
SYKK3900, SYKP3900 and SKOMP3910 overlap 100 %.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:
- Individuell skriftlig oppgave i musikkdidaktikk. Omfang: 1800 ord (+/- 10 %) eksklusiv litteraturliste og eventuelle vedlegg. Nærmere beskrivelse og formelle krav til oppgaven vil bli gitt sammen med oppgaveteksten. Dette arbeidskravet skal gi studentene øvelse i akademisk skriving i musikkdidaktikk.
- Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Vurdering og eksamen
Eksamensform
Eksamenen består av to deleksamener. Eksamensdelene vurderes hver for seg med separate karakterer. Deleksamen 1 vektes med 51 %, mens deleksamen 2 vektes med 49 % i samlet karakter for emnet.
Deleksamen 1:
Individuell undervisningspraktisk eksamen. Kandidaten skal ut fra gitte rammer utforme et 15 minutter langt undervisningsopplegg og gjennomføre det med en studentgruppe. Oppgaven gis 48 timer før eksamen.
Deleksamen 2:
Individuell eksamen i spill på instrument 1. Studenten legger opp en repertoarliste på fem-sju stykker/sanger. På eksamen prøves studenten i minimum to stykker/sanger, hvorav ett/en er selvvalgt. Varighet: 5-10 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Vurderingsuttrykk
Grade scale A-F.
Sensorordning
One internal and one external examiner.