EPN-V2

M5GMU2100 Musikk 1, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Music 1, Part 1
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Musikk 1 for trinn 5-10 i grunnskolen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Arbeidet foregår i form av forelesninger, gruppearbeid, selvstudium, skriftlige øvelser, (oppgaveskriving), presentasjon i grupper. Inkludert i emnet er en minipraksis hvor studentene gjennomfører kreative og innovative aktiviteter i samhandling med barn og unge på ulike arenaer.

Forkunnskapskrav

Individual or group portfolio examination. The portfolio consists of:

  • design process documentation. Various medias possible. Students can choose to work in groups. Maximum 3 students per group.

The examination result can be appealed.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har forskningsbasert kunnskap om læring, estetiske og kreative læringsprosesser og ulike tilnærminger til progresjon i musikkundervisning
  • har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk
  • har kunnskap om et bredt utvalg musikk fra ulike kulturer, sjangre og historiske epoker og om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike samfunnskontekster og medier
  • har kunnskap om ulike begreper og ulik fagterminologi som bidrar til a¿ forsta¿, analysere og notere musikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan synge og bruke stemmen pa¿ varierte ma¿ter, kan akkompagnere og kan uttrykke seg musikalsk pa¿ ulike instrumenter
  • kan danse til og med musikk og mestrer et utvalg av tradisjonelle og moderne danser fra ulike kulturer til bruk i musikkundervisning
  • kan lytte aktivt til et bredt utvalg av musikk fra¿ ulike sjangre, historiske perioder og ulike kulturer og vise kunnskap om denne musikken gjennom muntlige, skriftlige og andre uttrykksformer
  • kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrumenter og musikkteknologiske verktøy
  • mestrer ulike innfallsvinkler til progresjon i musikkfaget og til videreutvikling av grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk
  • kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige tema-og prosjektarbeider
  • kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere

Innhold

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav/obligatorisk aktivitet godkjent innen fastlagt frist for å kunne framstille seg til eksamen:

1. Obligatorisk tilstedeværelse i minipraksis.

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

Arbeids- og undervisningsformer

A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:

  • Individuell skriftlig prøve i grunnleggende musikkteori. Varighet: 2 timer. Arbeidskravet skal sikre at studentene har grunnleggende musikkteoretiske ferdigheter, noe de vil trenge både som basis for andre fag senere i studiet og i sin framtidige yrkesutøvelse.
  • Individuelt arbeidskrav i metodisk mappe, der musikalske aktiviteter og ferdigheter fra semesterets metodikkundervisning og fra folkemusikkurset på Ole Bull Akademiet vurderes. Ferdighetene som prøves, kan være sanger, korstemmer, spillestemmer, rytmiske mønstre og danse- eller bevegelsesaktiviteter. Mappens innhold bestemmes i samråd med faglærer. Varighet: 5-10 minutter. Mappeprøven er en fin måte å oppsummere den praktisk-metodiske undervisningen på. I tillegg fungerer mappen som en ¿verktøykasse¿ for studentene som de kan hente aktiviteter fra, både til undervisningen i praksisperiodene og når de siden skal stå på egne ben som musikklærere.
  • Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Vurdering og eksamen

Eksamensform

Eksamenen består av to deleksamener. Karakterene fra deleksamen 1 og deleksamen 2 vektes likt ved samlet karakter.

Den første eksamensdelen er praktisk i form av en konsert, mens den andre delen er en skriftlig eksamen. Eksamensdelene vurderes hver for seg med separate karakterer.

Deleksamen 1:

Praktisk eksamen i gruppe på ca. 20 minutter der vokale og instrumentale ferdigheter på ulike klasseroms- og bandinstrumenter vurderes. Individuell vurdering.

Deleksamen 2:

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn i musikkorientering 1 (populærmusikk og vestens musikkhistorie) med et omfang på 2 timer.

Ny/utsatt eksamen

Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske grunner kan deleksamen 1 gjennomføres individuelt ved ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Se under Vurdering/eksamen.

Vurderingsuttrykk

Emnet omhandler forebyggende, sosialpedagogisk og helsefremmende arbeid med barn og unge i ulike lokale miljøer. Emnet vil gi et innblikk i oppvekstmiljøets betydning for barn og unges utvikling og helse, og ta for seg risiko- og beskyttelsesfaktorer. Videre rettes det særlig fokus mot barnevernspedagogens rolle og ansvar i forebyggende arbeid på arenaer som barnehage, skole og fritidstilbud. Samarbeidet mellom barneverntjenesten og forebyggende arenaer vil stå sentralt.

I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres" INTER1200 gjennomføres. SE INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1200; https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Sensorordning

Kunnskaper

Studenten

· har bred kunnskap om barnevernspedagogens rolle i forebyggende sosialpedagogisk arbeid med barn og unge på areaer som skole, barnehage og fritidstilbud

· har kunnskap om seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk hos barn og unge

· har bred kunnskap om barn og unge med sosiale og emosjonelle utfordringer, og om risiko- og beskyttelsesfaktorers betydning for barn og unges helse

· har kunnskap om ulike perspektiver på forebyggende og helsefremmende arbeid, herunder forebyggende perspektiv på ungdomskriminalitet, rus og avvik

· har bred kunnskap om hvordan samarbeide med barn og foresatte til barnets beste

· har kunnskap om hvordan strukturelle forhold kan virke inn på barn og unges situasjon og oppvekstforhold

· har bred kunnskap om ulike institusjoners ansvarsområde og tverrinstitusjonelt samarbeid, særskilt samarbeidet mellom barneverntjenesten, skole og barnehage

· har kunnskap om kreative og estetiske metoder og hvordan disse kan bidra til barn og unges fysiske og psykiske helse

· har kjennskap til nytenkning og innovasjonsprosesser i barnevernfaglig sammenheng

· kan oppdatere sin kunnskap om helse- og sosialpolitikk

Ferdigheter

Studenten

· kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmede arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg

· kan anvende kunnskap og kompetanse til å kommunisere og samarbeide med barn og foresatte i forebyggende arbeid

· kan anvende kunnskap og kompetanse til å initiere og følge opp tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid, særskilt samarbeid med barneverntjenesten

· kan anvende relevante tiltak som bidrar til at unge vanskeligstilte inkluderes i arbeid

· kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse på arenaer der barn og unge oppholder seg

· kan anvende kunnskap om barn og unges digitale hverdagsliv

Generell kompetanse

Studenten

· kan anvende kunnskap fra ulike faglige disipliner og perspektiv til å reflektere faglig, etisk og kritisk omkring egen rolle som barnevernspedagog i forebyggende og helsefremmende sosialpedagogisk arbeid

· kan forstå og reflektere omkring betydningen av en estetisk tilnærming i arbeidet med barn og unge

· kan forstå og reflektere over sammenhenger mellom helse, utdanning og livsvilkår