Programplaner og emneplaner - Student
M5GMT3100 Matematikk, emne 4 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics, Subject 4
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10Matematikk for trinn 5-10 i grunnskolen
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GMT1100 Matematikk, emne 1.
Sentralt i emnet er arbeid med ulike sider av geometri og måling. I den sammenheng arbeides det også med utvikling av matematisk språk og tenkning med vekt på bevis og matematisk teoribygging. I dette emnet fordyper studenten seg i noen av de matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaene fra matematikk 1. Blikket er mer rettet mot forskning enn i matematikk 1. En vesentlig del av dette emnet er å gjennomføre et utviklingsarbeid.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10
- har kunnskap om matematiske læring- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
- har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk og ulike syn på læring av matematikk
- har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
- har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
- har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen og i videregående skole og om overgangene fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole
- har kunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer og om matematisk teoribygging
- har kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
- har kunnskap om metoder innenfor matematikkdidaktisk forsking
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
- kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
- kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
- kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen praksis
- kan arbeide teoriforankret og systematisk med å forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
Generell kompetanse
Studenten
- kan initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
- kan delta og bidra i FoU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis
Innhold
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
· har kunnskap om forholdet mellom praksis og teori i utforskningen av et designområde
· har kunnskap om konseptutvikling og design, prosess og produkt
· kan anvende relevant moteteori, vitenskapsteori og forskningsdesign muntlig og skriftlig
Ferdigheter
Studenten
· kan strukturere og ferdigstille et eget prosjekt med en klart formulert problemstilling
· kan utvikle et selvstendig designkonsept og se dette i en samfunnsmessig kontekst
· kan planlegge, velge ut, anvende relevant teori og gjennomføre et designprosjekt
· kan anvende vitenskapsteori og forskningsdesign
Generell kompetanse
Studenten
· kan gjennomføre og selvstendig utvikle ulike designprosjekt
· har innsikt i bruk av media, teknologi, materialer, redskaper og teknikker
· har innsikt i og kan reflektere over kreativ, kommersiell motedesign og produksjon
· skal kunne bidra gjennom egen praksis til bærekraftig utvikling av eget fagfelt
· har oppøvet evne til kritisk tenkning
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet med FoU-oppgaven er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og innlevering av skriftlig oppgave. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde, problemstilling og opplegg for oppgaven skal godkjennes av veileder.
Undervisningen i emnet skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for oppgavearbeidet. Sentrale temaer for denne undervisningen er
- utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
- seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
- forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
- skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket
Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom en systematisk og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt pensum og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.
FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 4.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før FoU-oppgaven kan leveres til sensur:
- Innlevering av et notat på 400 ord +/- ti prosent om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
- Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på 1500 ord +/- ti prosent.
- Individuell skriftlig prøve under tilsyn på OsloMet, om geometri, måling og bevis og teoribygging i matematikk. Ingen hjelpemidler. Varighet: 3 timer.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse knyttet til FoU-oppgaven:
- Deltakelse på undervisning om utdanningsvitenskap og metode, forskningsetikk og grunnlagsspørsmål.
- Deltakelse på undervisning i akademisk skriving og IKT.
- Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
- Deltakelse på delingskonferanse med eget framlegg og respons på medstudenters framlegg.
Mer om krav til deltakelse i undervisningen er beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen.
Vurdering og eksamen
Individuell FoU-oppgave med omfang på 7000 ord +/- ti prosent leveres elektronisk innen oppgitt frist. Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på høgskolens læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.
Ny/utsatt eksamen
Ved ikke-bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom FoU-oppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen i Emne 4 er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt på den skriftlige besvarelsen så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bacheloroppgaven i kunst og design studieretning mote og produksjon tar utgangspunkt i et valgt fordypningsområde og består av følgende to deler:
· Et praktisk og skriftlig-teoretisk arbeid.
· En muntlig presentasjon.
Bacheloroppgaven
I bacheloroppgaven skal studenten utvikle en problemstilling knyttet til valgt fordypningsområdet i mote og produksjon. Bacheloroppgaven skal baseres på egen praktisk skapende produksjon. Studenten skal benytte seg av den praktiske og teoretiske kompetansen han/hun har tilegnet seg gjennom hele studieløpet.
Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten utvikle evnen til akademisk refleksjon, skriftliggjøring og formidling av designkonseptet og se dette i en samfunnsmessig kontekst.
Sensorordning
Bestått KDM3010 Material, produksjon og teknologi, KDM3400 2D- og 3D digital produksjonsverktøy, KDM3310 Innovasjon og bærekraftige designkonsepter, KDM2050 Motehistorie og teori, KDM3320 Innovasjon og eksperimentering og KDM3110 Profesjonsrolle og prosjektdesign