Programplaner og emneplaner - Student
M5GMT2100 Mathematics, Subject 4 Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk, emne 4
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler sykdommer og tilstander i nervesystemet, respirasjonssystemet, hjerte- og karsystemet, samt diabetes. Studenten vil lære å vurdere og begrunne valg av undersøkelsesmetoder, kartlegge funksjon, samt begrunne valg av rehabiliteringstiltak. Kunnskap om sykdomsforløp, samt hvordan leve med skader, sykdommer og/eller funksjonsnedsettelser er sentralt i emnet. I tillegg vektlegges tverrprofesjonelt samarbeid og motivasjons- og endringsarbeid. Emnet inkluderer pasientkasuistikker, klinisk resonering, samt innhenting og bruk av forskningsbasert kunnskap. Studenten vil også få erfaring med å kommunisere og diskutere faglige problemstillinger.
Required preliminary courses
Studenten kan kun gjenstå med ett ikke bestått emne fra første studieår.
Learning outcomes
Formålet med masteroppgaven er at studenten skal utføre et selvstendig, vitenskapelig arbeid. Gjennom arbeidet med masteroppgaven skal studenten vise evne til å behandle et avgrenset tema ved bruk av vitenskapelige metoder i løpet av et begrenset tidsrom. Oppgaven skal ta utgangspunkt i et problem eller flere spørsmål som tematisk faller inn under fagets kunnskapsfelt: den flerkulturelle skolen eller forholdet mellom utdanning og utvikling i Sør. Arbeidet med masteroppgaven er selve kjernen i studiet, og den faglige skolering må sees i forhold til dette. Gjennom masteroppgaven skal studenten dokumentere sin kompetanse på et høyere nivå og bidra til kunnskapsproduksjonen innenfor fagfeltet.
Arbeidet med oppgaven skal bidra til å kvalifisere studenten til kritisk og reflektert lesning av forskningsresultater, utvikle vitenskapelige, metodiske ferdigheter og stimulere til selvstendig forskningsarbeid og nytenkning. Det skal sette studenten i stand til å se sitt eget bidrag i en større sammenheng, utvikle evne til å vurdere og ta stilling til andres faglige bidrag, også når dette innebærer å bruke andre vitenskapelige metoder og teoretiske tilnærminger enn de en selv velger å spesialisere seg i.
Content
- Geometri og måling.
- Utvalgt tema til fordypning.
- Bevis og teoribygging i matematikk.
- Matematikkdidaktisk forskning og forskningsmetode, herunder Lesegruppe 2.
Teaching and learning methods
Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
Course requirements
Gradert skala A-F.
Assessment
Alle emner i det første året av studieprogrammet må være bestått, og arbeidskrav samt obligatorisk deltakelse må være godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende vurdering og presentere masteroppgaven.
Vurderingen består av en individuell masteroppgave på ca. 40 000 til 45 000 ord (+/- 10 prosent), ca. 100 sider løpende tekst eksklusiv forside, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg, påfølgende individuell muntlig eksamen med varighet på 45-60 minutter. Muntlig eksamen består av en eksaminasjon/samtale om masteroppgaven og en diskusjon av litteratur brukt i oppgaven.
Etter at masteroppgaven er vurdert, avsluttes studiet med muntlig eksamen. Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.
Vurderingskriterier
Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:
- Problemstillingenes eller forskningsspørsmålenes klarhet, relevans og/eller originalitet i forhold til flerkulturell og internasjonal utdanning.
- Evne til selvstendig og kritisk tenkning.
- Dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder.
- Sammenheng mellom hovedproblemstillinger, forskningsspørsmål, metodevalg, drøftinger og konklusjoner.
- Evne til å samle, systematisere, tolke og presentere kunnskap på en logisk og oversiktlig måte i forhold til valgte teorier og perspektiver.
- Refleksjon i forhold til etiske spørsmål i forskningsprosessen.
- Skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg.
Ny/utsatt eksamen
Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatte.
Grading scale
Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Veileder er sekretær for kommisjonen og har ansvar for å lede eksamenen, men har ikke innflytelse på karakterfastsettelsen.
Examiners
Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid, der studenten må demonstrere innsikt i aktuell forskning og teorier, metoder og tilnærminger som er relevante i forhold til oppgavens fokus og fordypningens kunnskapsfelt.
Masteroppgaven bør faglig og forskningsmessig høre inn under studentens fordypning. Innenfor denne fordypningen står studenten fritt til å velge tema, metode og vinkling, men vitenskapsteori, forskningsmetode, oppgave og oppgavelitteratur skal sees i sammenheng.