Programplaner og emneplaner - Student
M5GMT1300 Matematikk, emne 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics, Subject 3
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10Matematikk for trinn 5-10 i grunnskolen
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
• grunnleggende kunnskap knyttet til smidig (agile) prosjektgjennomføring hvor samarbeid og samhandling gjennom eksperimentering og læring er sentralt
• tilegnet seg innsikt i og kan analysere hva som kjennetegner smidige prosjekter, og hvilke tilnærminger som er hensiktsmessige for bærekraftige løsninger
• relevant kunnskap knyttet til bærekraft som fenomen og som en betingelse for nye løsninger og produkter
• økt innsikt knyttet til digitalisering for både mer effektive prosesser og som bidrag til mer bærekraftige løsninger og grønn omstilling
Ferdigheter
Studenten skal kunne
• anvende metodiske hjelpemidler innen prosjektstyring til å lede og gjennomføre egnede smidige prosjekter som tar i bruk digitalisering for å skape mer bærekraftige og lønnsomme løsninger
• samhandle med brukere og andre interessenter for å kunne gjennomføre digitale og bærekraftige prosjekter
• planlegge, lede og styre prosjekter i virksomheter
Generell kompetanse
Studenten kan
• ta i bruk ferdigheter knyttet til å velge og anvende egnende smidige prosjektgjennomføringsmåter, som skal bidra til mer bærekraftige løsninger og kunne ta i bruk digitale prosjektstyringsverktøy
• inneha en aktiv rolle og bidra med utforming og gjennomføring av prosjekter
Forkunnskapskrav
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Læringsutbytte
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Gruppeinnlevering med omfang 5 sider/10 minutter video/15 minutter podcast/10 slides PPT
Arbeidskrav 2: Gruppeinnlevering med omfang 5 sider/10 minutter video/15 minutter podcast/10 slides PPT
Arbeidskrav 3: Gruppeinnlevering med omfang 5 sider/10 minutter video/15 minutter podcast/10 slides PPT
Arbeidskrav 4: Gruppeinnlevering med omfang 5 sider/10 minutter video/15 minutter podcast/10 slides PPT
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Gruppene vil være på mellom 3-6 studenter. Studentene kan selv velge hvilke av de angitte formatene de ønsker å bruke. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Innhold
Algebra og funksjonslære
- Ulike funksjonstyper som polynomfunksjoner, eksponentialfunksjoner, logaritmefunksjoner.
- Kalkulus. Derivasjon og integrasjon.
Kombinatorikk og sannsynlighetsregning.
Statistikk og kvantitativ metode.
Didaktiske temaer som behandles spesielt i dette emnet
- Eksperimentering og tilrettelegging
- Matematisk modellering
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Bestått/ ikke bestått.
Vurdering og eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Hjelpemidler ved eksamen
Målgruppe
Målgruppen er formelle og uformelle ledere og medarbeidere i virksomheter, primært små- og mellomstore bedrifter (SMB), som skal gjennomføre komplekse prosjekter rettet mot virksomhetens ambisjon om grønn omstilling. Tilbudet retter seg særlig inn mot personer som er eller ønsker å bli prosjektledere, eller på annen måte er sentrale i gjennomføring av komplekse prosjekter.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse.
Søkere uten generell studiekompetanse kan vurderes på grunnlag av realkompetanse. Ved vurdering av realkompetanse gjelder generelle bestemmelser i Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet - storbyuniversitetet. Alle typer arbeid og utdanning regnes som relevant realkompetanse.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.