Programplaner og emneplaner - Student
M5GMT1202 Matematikk, emne 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics, Subject 2
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GMT1100 Matematikk, emne 1.
I dette emnet behandles ulike aspekter ved brøk, sammenheng mellom brøk, desimaltall og prosent og koblingen til proporsjonalitet grundig. Særlig viktig er arbeid med ulike representasjoner for brøk, resonneringsstrategier knyttet til brøk og forhold, og hvordan elever utvikler forståelse av proporsjonalitetsbegrepet. Videre arbeides det med ulike innfallsvinkler til algebra og med funksjonsbegrepet. Utvikling av matematisk språk og tenkning gjennom aktiviteter som fremmer resonnement, argumentasjon og begrunnelse er sentralt i emnet. I dette emnet behandles også perspektiver knyttet til analyse av elevers matematiske utvikling.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Bestått-Ikke bestått.
Innhold
Utvidelser av tallområdet:
- Brøk, rasjonale tall, negative tall og irrasjonale tall
- Elevers utfordringer med utvidelsene av tallområdet
Begrunnelse, argumentasjon og bevis:
- Potensialet for arbeid med holdbar argumentasjon i grunnskolen
- Ulike bevis innen algebraisk tenkning og tallteori
Didaktiske temaer som behandles spesielt i dette emnet
- Undersøkende virksomhet
- Teorier om lærerkompetanse i matematikk
- Vurdering og kartlegging
- Vurdering av digitale læringsressurser for matematikk
- Diagnostisk undervisning
- Didaktisk planlegging
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 2. Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- Arbeidskrav 1 emne 2: En skriftlig oppgaveinnlevering knyttet til matematiske og/eller fagdidaktiske emner. Programmering eller IKT som hjelpemiddel skal være en del av arbeidskravet. Omfang tilsvarende tilsvarende 2000 ord +/- 10 %. Individuell innlevering.
- Arbeidskrav 2 emne 2: Ett skriftlig oppdrag knyttet til gjennomføring av observasjon og/eller undervisning av elever. Omfang ca. 5000 ord +/- 10 %. Det kan i tillegg innebære muntlig framlegg på ca. 20 minutter (faglærerne presiserer). Gruppeinnlevering.
- Arbeidskrav 3 emne 2: Ett skriftlig oppdrag knyttet til gjennomføring av observasjon og/eller undervisning av elever. Omfang ca. 5000 ord +/- 10 %. Gruppeinnlevering.
- Arbeidskrav 4 emne 2: Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under avsnittet «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).
Vurdering og eksamen
SYKKPRA30x, SYKPPRA30x og SYKDPRA30x er fullt overlappende.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.