EPN-V2

M5GMT1201 Matematikk, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics, Subject 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

This course will give candidates an advanced introduction to the changing role that social science is playing in society, and which societal stakeholders are playing in the social sciences. It covers issues of new expectations and requirements of research to engage with society, and how they may reflect more general societal transformations. These expectations and requirements concern achieving societal impact, bringing onboard various groups of stakeholders and end-users, disseminating research findings to a wide range of and increasingly diverse set of audiences, reaching out to vulnerable groups, and of incorporating non-researchers into the processes of planning, doing and publishing social science research.

Theoretically, the course considers the transition from ‘Mode 1’ to ‘Mode 2’ of knowledge production, of the knowledge economy, and the theoretical underpinnings of ‘evidence-based research’, including the realist approach (Pawson/Tilley). Specific topics will vary between courses according the needs of the PhD students.

The course is a requirement for all candidates in the PhD programme in Social Sciences, OsloMet - Oslo Metropolitan University. The candidates are encouraged to complete the course early in their studies.

Forkunnskapskrav

No prerequisites.

Læringsutbytte

Knowledge

The candidate:

  • Has advanced knowledge about major trends in social science’s relations to the wider society
  • Has extensive knowledge about specific topics that have come to dominate the academic field such as the importance of outreach, user-involvement, stakeholders in research and knowledge translation, knowledge hierarchies, citizen science, science skepticism/politization of science, open science, and responsible research and innovation
  • Has advanced knowledge about theories explaining current trends in the relations between research, universities and society

Skills

The candidate:

  • Can discuss his or her own research in terms of possible societal impact and is able to set up a concrete plan outlining the pathway to impact
  • Can discuss his or her project in terms of strategies to involve ordinary citizens in fieldwork or end-users in the design, implementation and dissemination of the research

General competence

The candidate:

  • Will be able to critically reflect upon the drivers of recent trends that increasingly obliterate the borders between the field of science and surrounding fields of politics and practice, assessing the advantages and pitfalls of these developments
  • Will have improved understanding of their own role as researchers vis-à-vis various stakeholder groups such as agencies commissioning research, professional associations, user associations and the general public

Innhold

Utvidelser av tallområdet:

  • Brøk, rasjonale tall, negative tall og irrasjonale tall
  • Elevers utfordringer med utvidelsene av tallområdet

Begrunnelse, argumentasjon og bevis:

  • Potensialet for arbeid med holdbar argumentasjon i grunnskolen
  • Ulike bevis innen algebraisk tenkning og tallteori

Didaktiske temaer som behandles spesielt i dette emnet

  • Undersøkende virksomhet
  • Teorier om lærerkompetanse i matematikk
  • Vurdering og kartlegging
  • Vurdering av digitale læringsressurser for matematikk
  • Diagnostisk undervisning
  • Didaktisk planlegging

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 2. Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

  • Arbeidskrav 1 emne 2: En skriftlig oppgaveinnlevering knyttet til matematiske og/eller fagdidaktiske emner. Programmering eller IKT som hjelpemiddel skal være en del av arbeidskravet. Omfang tilsvarende tilsvarende 2000 ord +/- 10 %. Individuell innlevering.
  • Arbeidskrav 2 emne 2: Ett skriftlig oppdrag knyttet til gjennomføring av observasjon og/eller undervisning av elever. Omfang ca. 5000 ord +/- 10 %. Det kan i tillegg innebære muntlig framlegg på ca. 20 minutter (faglærerne presiserer). Gruppeinnlevering.
  • Arbeidskrav 3 emne 2: Ett skriftlig oppdrag knyttet til gjennomføring av observasjon og/eller undervisning av elever. Omfang ca. 5000 ord +/- 10 %. Gruppeinnlevering.
  • Arbeidskrav 4 emne 2: Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under avsnittet «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Assessment is pass/ fail. If an essay is graded fail, the candidate has one opportunity to resubmit a revised essay within a given time period.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.