EPN-V2

M5GMT1100 Matematikk, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics, Subject 1
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Matematikk for trinn 5-10 i grunnskolen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Individuell muntlig eksamen med forberedelsestid. Studentene velger oppgave ut fra to oppgitte alternativer og forbereder seg i to timer før eksamen. Temaer kan hentes fra Emne 3 og 4. Nærmere retningslinjer for notater ved eksamen blir gitt ved studiestart.

Innledning

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Arbeidskrav 1: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
  • Arbeidskrav 2: Gruppeoppgave på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av to studenter
  • Arbeidskrav 3: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
  • Arbeidskrav 4: Individuell flervalgstest på universitetets digitale plattform(er) med spørsmål knyttet til norsk tegnspråk som språk og i historisk perspektiv.
  • Arbeidskrav 5: Individuell oppgave på video der studenten skal gjenfortelle en historie på norsk tegnspråk

Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig veiledning i emnets faglige innhold og praktisk øvelse. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Tidsfrister gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.

For generelle regler om arbeidskrav, se programplan.

Krav om deltakelse

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studentene bygger videre på TGSP1100 og lærer et grunnleggende vokabular, håndalfabet, skille mellom ulike setningstyper, uttrykke negasjon og bekreftelse på forskjellige måter, bruk av retninger og plasseringer i tegnrommet, bruke strategier for avlesning og strategier for å sikre kommunikasjon og unngå misforståelser, og grunnleggende kunnskaper om hvordan norsk tegnspråk er bygd opp, og om hvem som bruker det. Emnets undervisningsprogresjon er lagt opp til å følge felles europeisk referanseramme for språk (CEFR).

Innhold

Emnet munner ut i studentens svennestykke, en større reportasje fra et internasjonalt og/eller transnasjonalt miljø som studenten ikke har arbeidet med tidligere. Emnet bygger videre på journalistiske ferdigheter studenten har tilegnet seg i løpet av studiet, ikke minst innen reportasje- og undersøkende journalistikk, kildekritikk og research. Studenten skal sette seg inn i relevante teorier om globalisering og internasjonale forhold samt tilegne seg kunnskaper om spesifikke land og tema. Studentene skal gjennom emnet bli dyktige til å drive research og journalistisk arbeid i et internasjonalt og fremmed miljø.

Arbeids- og undervisningsformer

A grade scale with A being the highest grade and E the poorest pass grade is used. The grade F means that the student has failed the exam.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The exam will be assessed by two internal examiners. An external programme supervisor is affiliated with the course in accordance with the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge, og verden fra antikken til i dag
  • har kunnskap om de lange linjer i historien, fra elvekulturer til det postindustrielle samfunn
  • har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
  • har kunnskap om hendelser og forhold i samtida i lys av maktforhold og menneskers handlinger og valg i nær og fjern fortid
  • har kunnskap om ungdoms historieforståelse og historiebruk
  • har kunnskap om sentrale fagdidaktiske metoder og teorier
  • kjenner til undervisningspraksis og -utfordringer i samfunnsfag på 5.-10. trinn

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over og vise innsikt i historiske prosesser
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
  • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elevene kan forholde seg aktivt og kritisk til digitale medier
  • kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
  • kan bruke og vurdere relevansen av faglige hjelpemidler og uttrykksformer i samfunnsfag
  • kan lede elever i selvstendig arbeid innenfor fagets rammer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
  • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn

Hjelpemidler ved eksamen

Studiet består av tre hovedtemaer:

1. Barns motoriske utvikling og læring

  • Fysisk vekst og motorisk utvikling/læring
  • Kropp og bevegelse i lek og kommunikasjon
  • Bevegelseserfaringer, læring og livsmestring
  • Observasjon

2. Læringsmiljø

  • Barnehagens fysiske og psykososiale læringsmiljø
  • Vurdering, planlegging og organisering av barnehagens fysiske miljø
  • Lek og fysisk aktivitet i ulike miljø
  • Læringssyn, profesjonsrollen og omsorgspraksiser

3. Kropp og bevegelse i et samfunnsperspektiv

  • Fysisk aktivitet/lek, livsmestring og helse
  • Physical literacy - kropp og bevegelse i danningsprosesser
  • Kropp og bevegelse - verdier, normer og identitet
  • Analytisk og kritisk blikk på digitale praksiser og verktøy i pedagogisk arbeid med barn og bevegelse

Vurderingsuttrykk

Se omtale i emneplanen

Sensorordning

Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Fagartikkel med selvvalgt problemstilling knyttet til temaet «norsk historie».
  • Skriftlig tekst om metakognitive læringsstrategier i omkring temaet Europa.