EPN-V2

M5GMD1000 Matematikk, nasjonal deleksamen Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics, National Examination
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GMT1100 Matematikk, emne 1.

    Fra Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning trinn 5-10, (Nasjonalt råd for Lærerutdanning, 2018):

    «Algebraisk tenkning går på tvers av ulike matematiske temaer som det jobbes med på 5.-10. trinn. Slik tenkning innebærer søk etter samvariasjon, generelle strukturer, mønstre og relasjoner, beskrivelse av disse ved bruk av ord og symboler, og resonnering og argumentasjon. Det skjer her i arbeid med tall og regneoperasjoner, og situasjoner fra matematikk eller «virkeligheten» som omhandler samvariasjon mellom størrelser. Et viktig aspekt ved algebraisk tenking er bruk av ord eller symboler til å beskrive vilkår en størrelse skal oppfylle, som for eksempel i arbeid med ligninger og ulikheter.»

    Dette emnet gir en grundigere utdypning og forklarer flere sammenhenger mellom temaer som allerede er behandlet i emne 1 og emne 2, i tillegg til å ta opp flere nye aspekter ved algebraisk tenkning.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har dypdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10

    • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger

    mellom representasjoner kan ha for elevers læring

    • har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og

    begrensninger ved slike læremidler

    • kan analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike

    perspektiv på kunnskap og læring

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet
    • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
    • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
    • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
    • kan tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov gjennom valg og bruk av kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter
    • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
    • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring

    Generell Kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling
    • har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
  • Innhold

    Algebra og funksjonslære, med vekt på algebraens og funksjonslærens didaktikk:

    • Prealgebra og tidlig algebra
    • Ulike innfallsvinkler til algebra
    • Funksjonsbegrepet
    • Bruk av representasjonsformer og sammenhenger mellom ulike representasjonsformer
    • Formelle og uformelle løsningsmetoder for likninger
    • Diagnostiske oppgaver innen algebraisk tenkning
    • Elevtankeganger innenfor algebraisk tenkning

    Begrunnelse, argumentasjon og bevis:

    • Potensialet for arbeid med holdbar argumentasjon i grunnskolen, spesielt innenfor algebraisk tenkning.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se fagplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 2. Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

    • Arbeidskrav 1 emne M5GMD1000: Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under avsnittet «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).
  • Vurdering og eksamen

    Nasjonalt gitt skriftlig eksamen under tilsyn med varighet fire klokketimer, med et omfang tilsvarende 5 studiepoeng.

    Ny/utsatt eksamen

    Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.

  • Vurderingsuttrykk

    Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.

  • Sensorordning

    Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.