Programplaner og emneplaner - Student
M5GEN1200 Engelsk, emne 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- English, Subject 2
- Studieprogram
-
Engelsk for trinn 5-10 i grunnskolenGrunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GEN1100 Engelsk, emne 1.
Forkunnskapskrav
Innsikt i hvordan organisasjoner fungerer, er viktig for alle som skal ut i arbeidslivet. Kunnskaper og ferdigheter fra dette emnet er avgjørende for å orientere seg og forstå det som foregår i en organisasjon. Studentene skal gis kunnskaper om sentrale organisasjonsmessige fenomener. Det overordnede målet er at studentene skal kunne anvende denne kunnskapen for å forstå det som skjer i organisasjoner. Kunnskaper og ferdigheter opparbeidet i emnet gir grunnlag for senere emne i Foretaksstrategi samt fordypningsemner.
Undervisningsspråk er norsk.
Læringsutbytte
Ingen forkunnskapskrav.
Innhold
Elevers arbeid med engelskspråklige tekster:
- Analyse og valg av tekster for barn og unge
- Grunnleggende sjangerkunnskap
- Interkulturell kommunikasjon
- Tilpasset opplæring i forhold til en mangfoldig elevgruppe
- Kritisk bruk av digitale læringskilder og verktøy
- Arbeid med grunnleggende ferdigheter i engelskfaget, med fokus på lesing, regning og digitale ferdigheter
- Samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i noen engelsktalende land
Studieopphold i engelskspråklig land
Som del av undervisning i emne 2 tilbys studentene et studieopphold ved en partnerinstitusjon i et engelskspråklig land. Studentene vil da få anledning til å arbeide med det muntlige språket i en autentisk ramme og utvide sin kunnskap om engelskspråklig litteratur, kultur, samfunnsliv og historie. Kostnader i forbindelse med studieoppholdet dekkes av studentene selv. Informasjon om reisemål og kostnader gis ved semesterstart. Studieoppholdet er ikke obligatorisk, og studenter som av ulike årsaker ikke har anledning til å delta på studieoppholdet, deltar i samme perioden på tilsvarende undervisningsopplegg med tilsvarende læringsutbytte på OsloMet.
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- mål, verdiskapning og effektivitet i organisasjoner
- organisasjonsstruktur/design
- organisatorisk læring, innovasjon og organisasjonsendring
- individer, team og grupper i organisasjoner
- ledelse, strategi og beslutningsprosesser
- kommunikasjon, kultur, makt og konflikt
- globalisering, interessenter, omgivelser og samfunnsansvar
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver for å forstå og analysere organisasjoners virkemåter og dilemmaer
- kan vurdere foreslåtte løsninger, prioriteringer og valg i organisasjonsmessige sammenhenger på selvstendig faglig grunnlag
- kan anvende kilder i henhold til retningslinjer på OsloMet
- skal få erfaring med teamarbeid og presentasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hva organisasjoners samfunnsansvar kan innebære
- er innforstått med organisasjoners grunnleggende kompleksitet, dette innebærer å ha innsikt i hvordan ulike tema i emnet henger sammen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det vil bli brukt varierte arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, skriftlige oppgaver, obligatoriske seminare, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, analyse av case. Studentene skal jobbe med oppgaveløsing både individuelt og i grupper utenom fellesforelesningene.
Det forventes at studenten selv setter seg inn i fagstoffet. Det vil si selvstudier.
Vurdering og eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente obligatoriske aktiviteter og arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Deltagelse i tre seminarer med gruppepresentasjon og diskusjon av oppgitt case
- Arbeidskrav 2: Individuell skriftlig oppgave med et omfang på inntil 1200 ord +/- 20 %
- Arbeidskrav 3: Skriftlig gruppeoppgave med et omfang på inntil 1800 ord +/- 20 %. Studentene blir inndelt i grupper på cirka 7 studenter per gruppe.
Seminarene og arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Ved fravær på seminar kan det søkes emneansvarlig om å gjøre en erstatningsoppgave. Dersom de skriftlige oppgavene ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen over en periode på 6 timer.
Eksamensbesvarelsen kan om ønskelig skrives på engelsk. Besvarelsen skal ha et omfang på 1750 ord +/- 15%.
Krav om kildehenvisninger i henhold til OsloMet sine retningslinjer, inkludert bruk av verktøy som for eksempel ChatGPT.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
Gradert skala A - F