Programplaner og emneplaner - Student
M5GEN1100 Engelsk, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- English, Subject 1
- Studieprogram
-
Engelsk for trinn 5-10 i grunnskolenGrunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Fagplan
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av muntlig eksamen.
Forkunnskapskrav
Emnet tar for seg litteratur i et formidlingsperspektiv. Med utgangspunkt i folkebibliotekets mandat om å formidle kvalitet, allsidighet og aktualitet leses og diskuteres et utvalg tekster fra ulike sjangre og av ulik karakter. Det legges vekt på å synliggjøre forskjellige lesemåter og tilnærminger
Emnet arbeider med tekstene i lys av deres tilblivelse og utfra hvordan de brukes og anvendes. En profesjonell formidling krever at bibliotekaren har forståelse og respekt både for hvor tekstene kommer fra, og for at leseopplevelsen og litteraturens funksjoner varierer med tid, sted, kultur og livsfase.
Gjennom forelesninger, seminarer og praktiske formidlingsoppgaver (primært mot voksne), øves studentene i å kunne lese litteratur kritisk og med øye for hvordan andre kan oppleve og forstå de samme tekstene annerledes.
Studentene øves i å se kvalitet og verdi på tvers av egen smak, bevisstgjøre seg sine egne preferanser, og utvikles som lesere og formidlere.
Undervisningsspråk er norsk.
Læringsutbytte
Ingen forkunnskapskrav.
Innhold
Å være engelsklærer:
- Språklæringsteorier, strategier og metoder
- Flerspråklighet som ressurs i klasserommet
- Engelsk i Norge og verden
- Læreplan og læremidler, inkludert digitale læremidler
- Innføring i grunnleggende ferdigheter i engelskfaget
- Innføring i engelsk språk og struktur
- Innføring i tekst og kultur
- Vurdering av og for læring
- Engelsklæreren som språkmodell
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har god innsikt i og forståelse for et bredt utvalg litterære verk
- har utvidet kunnskap om ulike formidlingspraksiser
- har kunnskap om hvordan litteratur kan leses, anvendes og formidles på forskjellige måter
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle litteratur til ulike målgrupper
- kan reflektere over styrker, svakheter og potensiale i egen og andres formidling
- kan redegjøre for ulike måter å lese og forstå tekster på
Generell kompetanse
Studenten
- kan foreta kritiske og sammenlignende vurderinger
- kan utøve faglig begrunna skjønnsmessige vurderinger
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Studentene skal planlegge, gjennomføre og lede to eksterne sesjoner Shared reading.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Det er i tillegg obligatorisk deltagelse på emnet. Det kreves minst 80 prosent tilstedeværelse i det oppsatte undervisningsopplegget. Ved fravær ut over 20% må studentene levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær ut over 25% mister studenten retten til å framstille seg for eksamen. Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Formålet med arbeidskravene er å øve studentenes praktisk ferdigheter.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er et individuelt refleksjonsnotat med omfang på omlag 20 000 tegn med mellomrom .
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.