EPN-V2

M1KP5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master Thesis
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
Omfang
45.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen. Deleksamen 1 vektes med 51 %, mens deleksamen 2 vektes med 49 % i samlet karakter for emnet.

Forkunnskapskrav

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Læringsutbytte

Musikk I, emne 2 gir studentene opplæring i utøvende virksomhet, musikalsk ungdomskultur, media og teknologi og innføring i skolefaget musikk, slik det er beskrevet for trinn 5-10 i gjeldende læreplan.

De fagdidaktiske delene av studiet er i særlig grad innrettet mot musikklærerens arbeid med elevers faglige læring på trinn 5-10. Undervisningsstoff og arbeidsmåter i studiet skal gi studentene ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør dem fortrolige med musikalsk ungdomskultur. Som en forberedelse til FoU-oppgaven, og senere masteroppgaven, vil studentene i dette emnet begynne å arbeide med musikkdidaktiske fagtekster og akademisk skriving i musikkdidaktikk.

Innhold

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for de grunnleggende forutsetningene i atferdsanalysen
  • redegjøre for atferdsanalysens plass innen psykologi
  • redegjøre for ulike forskningsmetoder innen atferdsanalyse
  • redegjøre for ulike forsterkningsbetingelser
  • redegjøre for hvordan atferd etableres, overføres og opprettholdes

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende atferdsanalytiske grunnbegreper
  • anvende metoder for å observere og registrere atferd
  • utføre «discrete trials»-opplæring
  • utføre presisjonsopplæring

Generell kompetanse

Studenten kan

  • redegjøre for atferdsanalytisk strategi
  • utføre og reflektere over egen presentasjonsteknikk

Arbeids- og undervisningsformer

Se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være oppfylt for å få levere inn masteroppgaven. Arbeidskravene skal utføres individuelt eller i grupper på inntil tre avhengig av om studentene har valgt å skrive masteroppgaven alene eller i gruppe.

  • Levere veiledningsgrunnlag og delta i en veiledning til forberedelse av datainnsamling. ;
  • Levere veiledningsgrunnlag og delta i en veiledning til forberedelse av dataanalyse.

;

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.;

Vurdering og eksamen

Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Ved individuell innlevering skal omfanget av oppgaven normalt skal være mellom 25000 og 32000 ord. Dersom to studenter skriver sammen, skal omfanget normalt være mellom 30000 og 37500 ord, og når tre studenter skriver sammen, skal omfanget normalt være mellom 35000 og 42500 ord.

;

Ny/utsatt eksamen

Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten(e) levere revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. I særskilte tilfeller kan det etter søknad til studieadministrasjonen vurderes om oppgaver skrevet i gruppe skal kunne leveres individuelt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det er nødvendig å vite hvordan atferd påvirkes av betingelser i omgivelsene. Denne kunnskapen kan anvendes for å planlegge og gjennomføre ulike endring- og opplæringstiltak. l denne sammenhengen brukes et eget begrepsapparat for å foreta presise analyser av atferd og miljøpåvirkninger.

Sensorordning

Studenten må være tatt opp på studiet.