Programplaner og emneplaner - Student
M1KP5100 Prosjektarbeid i kroppsøving og idrettsfag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project Work in Physical Education and Sports
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet belyser aktuell teori og begreper for både det interdisiplinære og spesifikke kunstfelt. Emnet presenterer perspektiver som er sentrale i samtidens internasjonale estetiske felt gjennom teori og eksempler som omfatter samtidsuttrykk innen kunst, design, håndverk, scenekunst, anvendt teater, mote og performance samt nyere kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning.;
;
Dokumentasjon, utvalg og analyser av relevante eksempler innen eget interessefelt samt tverrfaglig samarbeid inngår i emnet.
Forkunnskapskrav
Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om relevante tema for forskning på kroppsøving og idrettsfag
- har inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter, forskningsdesign og etisk regelverk relevant for forskning på kroppsøving og idrettsfag
- har inngående kunnskap om utvalgte teoretiske perspektiv som er relevante for forskning på tema innen kroppsøving og idrettsfag
- har inngående kunnskap om hvordan søke opp, trekke ut essensen av og vurdere forskningslitteratur knyttet til kroppsøving og idrettsfag
Ferdigheter
Studenten
- kan med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap analysere faglige problemstillinger om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke oppnådd innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
- kan anvende forskningsbasert kunnskap i kroppsøving og idrettsfag til å lokalisere problemområder for utforskning
- kan velge ut, avgrense relevante tema og formulere problemstillinger som er aktuelle for forskning innen kroppsøving og idrettsfag
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen for å designe et avgrenset forskningsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger innen forskning på kroppsøving og idrettsfag
- kan, med bakgrunn i forskningsbasert kunnskap, analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger relevante for undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- kan bidra til forsknings- og utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning om kroppsøving og idrettsfag i skolen
Innhold
To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Arbeids- og undervisningsformer
Kunnskap
Studenten:
- har bred kunnskap om teoretiske perspektiv på det interdisiplinære estetiske feltet;
- har inngående kunnskap om nyere internasjonal estetisk teori og praksis i spesifikke felt
- har bred kunnskap om aktuelle referanse- og dokumentasjonsformer
;
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere aktuelle teorier innen fagfeltet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kan reflektere over mangfold og ulike etiske perspektiv i det estetiske feltet
- kan vurdere og kritisk reflektere over teknologiens innflytelse på det estetiske feltet
- kan velge ut, analysere og drøfte relevante samtidsuttrykk fra det internasjonale og nordiske estetiske felt
;
Generell kompetanse
- kan kommunisere med ulike målgrupper om problemstillinger, analyser og konklusjoner innen det interdisiplinære estetiske feltet;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Contemporary practices and theoretical perspectives on:
- Art, design and architecture,
- Performance and applied theatre;
- Art, design, science and Technology.
Undervisningen består i forelesninger som belyser viktige tema i estetikk samt workshops og seminar. Studentene forbereder seg gjennom lesing av oppgitt litteratur og deltar i undervisningen og i gruppearbeid. Undervisningsspråket er både norsk og engelsk.
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning
- Individuell presentasjon for medstudenter og lærere i FOU-seminar
Hjelpemidler ved eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to uker.
Omfang: 3000-4500 ord.
Eksamen gjennomføres i semester 4.
Eksamen kan påklages.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
Bestått-Ikke bestått.