Programplaner og emneplaner - Student
M1KP5100 Project Work in Physical Education and Sports Course description
- Course name in Norwegian
- Prosjektarbeid i kroppsøving og idrettsfag
- Study programme
-
Teacher Education Programme in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1–13, Physical Education and Sports
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Eksamensformen er en individuell skriftlig skoleeksamen, av 4 timers varighet.
Required preliminary courses
Lovdata Pro (eksamensmodus) vil være tilgjengelig under skoleeksamen.
Det er i tillegg tillatt å ta med lovsamling, utskrift eller særtrykk av lover, uten håndskrevne kommentarer. Håndskrevne henvisninger som gjelder nøytrale referanser til paragrafer, lover og dommer er tillatt (eksempel «se § 2»).
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om relevante tema for forskning på kroppsøving og idrettsfag
- har inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter, forskningsdesign og etisk regelverk relevant for forskning på kroppsøving og idrettsfag
- har inngående kunnskap om utvalgte teoretiske perspektiv som er relevante for forskning på tema innen kroppsøving og idrettsfag
- har inngående kunnskap om hvordan søke opp, trekke ut essensen av og vurdere forskningslitteratur knyttet til kroppsøving og idrettsfag
Ferdigheter
Studenten
- kan med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap analysere faglige problemstillinger om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke oppnådd innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
- kan anvende forskningsbasert kunnskap i kroppsøving og idrettsfag til å lokalisere problemområder for utforskning
- kan velge ut, avgrense relevante tema og formulere problemstillinger som er aktuelle for forskning innen kroppsøving og idrettsfag
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen for å designe et avgrenset forskningsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger innen forskning på kroppsøving og idrettsfag
- kan, med bakgrunn i forskningsbasert kunnskap, analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger relevante for undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- kan bidra til forsknings- og utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning om kroppsøving og idrettsfag i skolen
Content
Emnet skal gi studentene mulighet til å opparbeide inngående kunnskaper om hvordan forskning på kroppsøving og idrettsfag kan gjennomføres. I emnet gis studentene mulighet til å oppøve ferdigheter i å lokalisere relevante tema for utforsking og designe et avgrenset forskningsprosjekt knyttet til fagområdet, samt å øve på utvalgte forskningsmetoder. Dette innebærer også kunnskaper om hvordan kunnskapsoversikter utarbeides og ferdigheter i å utarbeide en kunnskapsoversikt knyttet til et avgrenset tema.
Teaching and learning methods
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course requirements
Herbjørn Andresen
Assessment
Assessment is pass/ fail.
Permitted exam materials and equipment
The final essay is assessed by the course lecturer and one other examinator. External examinators will be used regularly. The assessment of the essay is based on the learning outcomes for the course.
Grading scale
Sveinung Legard
Gavin McCrory
Examiners
The course is primarily for PhD candidates. Unfilled places may be opened to applicants with a relevant Master’s degree or equivalent. Applicants must submit a summary (approximately one A4- sized page) containing information on their PhD project. The summary must be submitted before the deadline for Applications.