EPN-V2

M1KP5100 Prosjektarbeid i kroppsøving og idrettsfag Emneplan

Engelsk emnenavn
Project Work in Physical Education and Sports
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet belyser aktuell teori og begreper for både det interdisiplinære og spesifikke kunstfelt. Emnet presenterer perspektiver som er sentrale i samtidens internasjonale estetiske felt gjennom teori og eksempler som omfatter samtidsuttrykk innen kunst, design, håndverk, scenekunst, anvendt teater, mote og performance samt nyere kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning.;

;

Dokumentasjon, utvalg og analyser av relevante eksempler innen eget interessefelt samt tverrfaglig samarbeid inngår i emnet.

Forkunnskapskrav

Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om relevante tema for forskning på kroppsøving og idrettsfag
  • har inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter, forskningsdesign og etisk regelverk relevant for forskning på kroppsøving og idrettsfag
  • har inngående kunnskap om utvalgte teoretiske perspektiv som er relevante for forskning på tema innen kroppsøving og idrettsfag
  • har inngående kunnskap om hvordan søke opp, trekke ut essensen av og vurdere forskningslitteratur knyttet til kroppsøving og idrettsfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap analysere faglige problemstillinger om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke oppnådd innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i kroppsøving og idrettsfag til å lokalisere problemområder for utforskning
  • kan velge ut, avgrense relevante tema og formulere problemstillinger som er aktuelle for forskning innen kroppsøving og idrettsfag
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen for å designe et avgrenset forskningsprosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger innen forskning på kroppsøving og idrettsfag
  • kan, med bakgrunn i forskningsbasert kunnskap, analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger relevante for undervisning i kroppsøving og idrettsfag
  • kan bidra til forsknings- og utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning om kroppsøving og idrettsfag i skolen

Innhold

To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Arbeids- og undervisningsformer

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om teoretiske perspektiv på det interdisiplinære estetiske feltet;
  • har inngående kunnskap om nyere internasjonal estetisk teori og praksis i spesifikke felt
  • har bred kunnskap om aktuelle referanse- og dokumentasjonsformer

;

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere aktuelle teorier innen fagfeltet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan reflektere over mangfold og ulike etiske perspektiv i det estetiske feltet
  • kan vurdere og kritisk reflektere over teknologiens innflytelse på det estetiske feltet
  • kan velge ut, analysere og drøfte relevante samtidsuttrykk fra det internasjonale og nordiske estetiske felt

;

Generell kompetanse

  • kan kommunisere med ulike målgrupper om problemstillinger, analyser og konklusjoner innen det interdisiplinære estetiske feltet;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Contemporary practices and theoretical perspectives on:

  • Art, design and architecture,
  • Performance and applied theatre;
  • Art, design, science and Technology.

Undervisningen består i forelesninger som belyser viktige tema i estetikk samt workshops og seminar. Studentene forbereder seg gjennom lesing av oppgitt litteratur og deltar i undervisningen og i gruppearbeid. Undervisningsspråket er både norsk og engelsk.

Vurdering og eksamen

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning
  • Individuell presentasjon for medstudenter og lærere i FOU-seminar

Hjelpemidler ved eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to uker.

Omfang: 3000-4500 ord.

Eksamen gjennomføres i semester 4.

Eksamen kan påklages.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Sensorordning

Bestått-Ikke bestått.