EPN-V2

M1KP4300 Kropp og læring Emneplan

Engelsk emnenavn
Body and Learning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emneplanen;er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier;21. juni 2021.;

    ;

    Kropp og læring er et emne som setter søkelys på samfunnsvitenskapelige og filosofiske teorier om kropp, bevegelse, læring og danning. Det blir lagt vekt på å relatere de teoretiske perspektivene til læring i kroppsøving. Emnet tar også opp kropp og læring i et mangfoldsperspektiv.

  • Forkunnskapskrav

    Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    ;

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om teoretiske perspektiv om kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring som er sentrale for kroppsøving og idrettsfag
    • har inngående kunnskap om elevmangfold i skolen for hvordan opplæringen kan tilrettelegges alle elevers forutsetninger og behov

    ;

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan, basert på teoretisk kunnskap, analysere kroppsøvingsfaglige spørsmål og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
    • kan kritisk anvende teoretisk profesjonsretta kunnskap i kroppsøving til utforsking av nye faglige problemstillinger
    • kan analysere og drøfte forholdet mellom mangfold, identitet, bevegelse, fysisk aktivitet og læring

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan på avansert teoribasert nivå kommunisere om faglige spørsmål knyttet til profesjonsutøvelsen
    • kan reflektere kritisk over hvilken rolle bevegelse, fysisk aktivitet og kropp har i et samfunn preget av mangfold
  • Innhold

    Læring i kroppsøving er preget av kroppslig erfaring. Det legges derfor vekt på teoretiske perspektiv som drøfter forholdet mellom kropp og læring. Fenomenologiske -, sosiokulturelle - og sosialkonstruktivistiske perspektiv kan være sentrale teoretiske perspektiv som tas opp i undervisningen. Emnet belyser også kroppens sentrale betydning i identitetsarbeid, og det fokuseres på betydningen av mangfold for kroppsøvingsfaget.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se programplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
    • Studentene skal i grupper på 2-3 lage en muntlig presentasjon som bygger på en artikkel eller et kapittel i pensum og legge denne fram for medstudentene. Omfang ca. 20 minutter.

    ;

    Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell muntlig eksamen på ca. 20 minutter.

    ;

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt ved eksamen.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Intern og ekstern sensor.