Programplaner og emneplaner - Student
M1KP4300 Kropp og læring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Body and Learning
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emneplanen;er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier;21. juni 2021.;
;
Kropp og læring er et emne som setter søkelys på samfunnsvitenskapelige og filosofiske teorier om kropp, bevegelse, læring og danning. Det blir lagt vekt på å relatere de teoretiske perspektivene til læring i kroppsøving. Emnet tar også opp kropp og læring i et mangfoldsperspektiv.
Forkunnskapskrav
Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om teoretiske perspektiv om kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring som er sentrale for kroppsøving og idrettsfag
- har inngående kunnskap om elevmangfold i skolen for hvordan opplæringen kan tilrettelegges alle elevers forutsetninger og behov
;
Ferdigheter
Studenten
- kan, basert på teoretisk kunnskap, analysere kroppsøvingsfaglige spørsmål og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
- kan kritisk anvende teoretisk profesjonsretta kunnskap i kroppsøving til utforsking av nye faglige problemstillinger
- kan analysere og drøfte forholdet mellom mangfold, identitet, bevegelse, fysisk aktivitet og læring
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan på avansert teoribasert nivå kommunisere om faglige spørsmål knyttet til profesjonsutøvelsen
- kan reflektere kritisk over hvilken rolle bevegelse, fysisk aktivitet og kropp har i et samfunn preget av mangfold
Innhold
Læring i kroppsøving er preget av kroppslig erfaring. Det legges derfor vekt på teoretiske perspektiv som drøfter forholdet mellom kropp og læring. Fenomenologiske -, sosiokulturelle - og sosialkonstruktivistiske perspektiv kan være sentrale teoretiske perspektiv som tas opp i undervisningen. Emnet belyser også kroppens sentrale betydning i identitetsarbeid, og det fokuseres på betydningen av mangfold for kroppsøvingsfaget.
Arbeids- og undervisningsformer
Se programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
- Studentene skal i grupper på 2-3 lage en muntlig presentasjon som bygger på en artikkel eller et kapittel i pensum og legge denne fram for medstudentene. Omfang ca. 20 minutter.
;
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen på ca. 20 minutter.
;
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt ved eksamen.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.