EPN-V2

M1KP4200 Forskning og utvikling i kroppsøvingsfaget Emneplan

Engelsk emnenavn
Research and Development of Physical Education
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.

    Emnet Forskning og utvikling i kroppsøvingsfaget skal gi studentene inngående kunnskap om forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk. Emnet skal gi studentene ferdigheter i å analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning, samt å kunne anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen. Emnet setter søkelys på undervisning og læring i kroppsøving, og på kritisk analyse av digitale uttrykk og ressurser i faget. Aktuelle problemstillinger i faget blir drøftet.

  • Forkunnskapskrav

    Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om forskning på sentrale emner innen undervisning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
    • har forskningsbasert kunnskap om utvalgte didaktiske tilnærminger for undervisning i kroppsøving
    • har inngående kunnskap basert på forskning om ulike former for vurdering i kroppsøving
    • har inngående kunnskap om lesson study som metode for profesjonsfaglig utvikling

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan, basert på vitenskapelig tenkemåte, analysere og vurdere undervisnings- og vurderingsformer i kroppsøving
    • kan på avansert nivå søke opp relevant forskningslitteratur knyttet til kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk og trekke ut, vurdere og formidle innholdet skriftlig og muntlig
    • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler kroppsøvingsfagets didaktikk
    • kan observere medstudenters og/eller praksislærers arbeid i praksis med mål om felles kompetanseutvikling

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til undervisning i kroppsøving
    • kan på avansert nivå formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelse knyttet til kroppsøvingsfaget
    • har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • Innhold

    Emnet setter søkelys på undervisning i kroppsøving, og på hvordan utvalgte didaktiske tilnærminger og ulike former for vurdering i faget kan fremme elevenes læring. På bakgrunn av empirisk og teoretisk forskning om kroppsøving vil studentene kritisk analysere ulike perspektiv på didaktiske spørsmål i faget. Emnet vil også knytte studentenes erfaringer fra praksis til aktuell forskningslitteratur.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se programplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
    • Studentene skal gjennom gruppearbeid (2-4 studenter) lage en poster som de presenterer i ca. 10 minutter for medstudenter på et seminar. Temaet for posteren skal være knyttet både til studentenes praksiserfaringer og forskningslitteratur fra emnet.
    • I tilknytning til praksis skal studenten utarbeide et refleksjonsnotat fra praksis knyttet til lesson study metodologien. Omfang: 1000 ord +/- 10 %.

    Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

  • Vurdering og eksamen

    En individuell, skriftlig semesteroppgave på 4500 ord +/- 10 % om selvvalgt tema. Tema og problemstilling skal godkjennes av emneansvarlig.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter kan semesteroppgaven omarbeides en gang. Etter dette må det leveres ny oppgave.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Intern og ekstern sensor.