Programplaner og emneplaner - Student
M1KP4200 Forskning og utvikling i kroppsøvingsfaget Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research and Development of Physical Education
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Individuell muntlig eksamen. Ca. 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Innhold
Emnet setter søkelys på undervisning i kroppsøving, og på hvordan utvalgte didaktiske tilnærminger og ulike former for vurdering i faget kan fremme elevenes læring. På bakgrunn av empirisk og teoretisk forskning om kroppsøving vil studentene kritisk analysere ulike perspektiv på didaktiske spørsmål i faget. Emnet vil også knytte studentenes erfaringer fra praksis til aktuell forskningslitteratur.
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emne 2 består av følgende temaer med undertemaer:
Tema 1: Elevmangfold og undervisning:
- Tilpasset opplæring og spesialundervisning.
- Samarbeid om eleven.
- Arbeids og vurderingsformer.
Tema 2: Profesjonsetikk:
- Etiske teorier.
- Profesjonsetiske dilemmaer i skolen.
Tema 3: Oppvekst, sosialisering og identitet:
- Identitetsutvikling i det mangfoldige og pluralistiske samfunnet.
- Oppvekstbetingelser.
- Ulike sosialiseringsarenaer.
Tema 4: Læreren i organisasjonen:
- Samarbeid mellom skole og hjem.
- Læreren i profesjonsfelleskapet.
- Skolen som organisasjon.
Vurdering og eksamen
En individuell, skriftlig semesteroppgave på 4500 ord +/- 10 % om selvvalgt tema. Tema og problemstilling skal godkjennes av emneansvarlig.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter kan semesteroppgaven omarbeides en gang. Etter dette må det leveres ny oppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.