EPN-V2

M1KP4200 Forskning og utvikling i kroppsøvingsfaget Emneplan

Engelsk emnenavn
Research and Development of Physical Education
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Individuell muntlig eksamen. Ca. 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Innhold

Emnet setter søkelys på undervisning i kroppsøving, og på hvordan utvalgte didaktiske tilnærminger og ulike former for vurdering i faget kan fremme elevenes læring. På bakgrunn av empirisk og teoretisk forskning om kroppsøving vil studentene kritisk analysere ulike perspektiv på didaktiske spørsmål i faget. Emnet vil også knytte studentenes erfaringer fra praksis til aktuell forskningslitteratur.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emne 2 består av følgende temaer med undertemaer:

Tema 1: Elevmangfold og undervisning:

  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning.
  • Samarbeid om eleven.
  • Arbeids og vurderingsformer.

Tema 2: Profesjonsetikk:

  • Etiske teorier.
  • Profesjonsetiske dilemmaer i skolen.

Tema 3: Oppvekst, sosialisering og identitet:

  • Identitetsutvikling i det mangfoldige og pluralistiske samfunnet.
  • Oppvekstbetingelser.
  • Ulike sosialiseringsarenaer.

Tema 4: Læreren i organisasjonen:

  • Samarbeid mellom skole og hjem.
  • Læreren i profesjonsfelleskapet.
  • Skolen som organisasjon.

Vurdering og eksamen

En individuell, skriftlig semesteroppgave på 4500 ord +/- 10 % om selvvalgt tema. Tema og problemstilling skal godkjennes av emneansvarlig.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter kan semesteroppgaven omarbeides en gang. Etter dette må det leveres ny oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.