Programplaner og emneplaner - Student
M1KP4200 Forskning og utvikling i kroppsøvingsfaget Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research and Development of Physical Education
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- 
    InnledningEmneplanen;er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier;21. juni 2021.; ; Emnet Forskning og utvikling i kroppsøvingsfaget skal gi studentene inngående kunnskap om forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk. Emnet skal gi studentene ferdigheter i å analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning, samt å kunne anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen. Emnet setter søkelys på undervisning og læring i kroppsøving, og på kritisk analyse av digitale uttrykk og ressurser i faget. Aktuelle problemstillinger i faget blir drøftet. 
- 
    ForkunnskapskravSe programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav. 
- 
    LæringsutbytteEtter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: ; Kunnskap Studenten - har inngående kunnskap om forskning på sentrale emner innen undervisning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
- har forskningsbasert kunnskap om utvalgte didaktiske tilnærminger for undervisning i kroppsøving
- har inngående kunnskap basert på forskning om ulike former for vurdering i kroppsøving
- har inngående kunnskap om lesson study som metode for profesjonsfaglig utvikling
 ; Ferdigheter Studenten - kan, basert på vitenskapelig tenkemåte, analysere og vurdere undervisnings- og vurderingsformer i kroppsøving
- kan på avansert nivå søke opp relevant forskningslitteratur knyttet til kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk og trekke ut, vurdere og formidle innholdet skriftlig og muntlig
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler kroppsøvingsfagets didaktikk
- kan observere medstudenters og/eller praksislærers arbeid i praksis med mål om felles kompetanseutvikling
 ; Generell kompetanse Studenten - kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til undervisning i kroppsøving
- kan på avansert nivå formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelse knyttet til kroppsøvingsfaget
- har profesjonsfaglig digital kompetanse
 
- 
    InnholdEmnet setter søkelys på undervisning i kroppsøving, og på hvordan utvalgte didaktiske tilnærminger og ulike former for vurdering i faget kan fremme elevenes læring. På bakgrunn av empirisk og teoretisk forskning om kroppsøving vil studentene kritisk analysere ulike perspektiv på didaktiske spørsmål i faget. Emnet vil også knytte studentenes erfaringer fra praksis til aktuell forskningslitteratur. 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerSe programplanen. 
- 
    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteterFølgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges: - Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
- Studentene skal gjennom gruppearbeid (2-4 studenter) lage en poster som de presenterer i ca. 10 minutter for medstudenter på et seminar. Temaet for posteren skal være knyttet både til studentenes praksiserfaringer og forskningslitteratur fra emnet.
- I tilknytning til praksis skal studenten utarbeide et refleksjonsnotat fra praksis knyttet til lesson study metodologien. Omfang: 1000 ord +/- 10 %.
 ; Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen. 
- 
    Vurdering og eksamenEn individuell, skriftlig semesteroppgave på 4500 ord +/- 10 % om selvvalgt tema. Tema og problemstilling skal godkjennes av emneansvarlig. ; Ny/utsatt eksamen Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter kan semesteroppgaven omarbeides en gang. Etter dette må det leveres ny oppgave. 
- 
    Hjelpemidler ved eksamenAlle hjelpemidler tillatt. 
- 
    VurderingsuttrykkGradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen. 
- 
    SensorordningIntern og ekstern sensor.