Programplaner og emneplaner - Student
M1KP2400 Fordypning i undervisning på idrettsfag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialization in Teaching Sports Sciences
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.
Formålet med emnet er å gi studentene grunnleggende kompetanse for å kunne undervise på utdanningsprogrammet idrettsfag på videregående nivå. Studentene skal gjennom arbeid med relevant faglitteratur og gjennom praktisk-metodiske aktiviteter, utvikle nødvendig kompetanse for å kunne undervise og veilede elever på idrettsfag i de obligatoriske programfagene.
Forkunnskapskrav
Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon relevant for utvikling av idrettslig prestasjonsevne
- har kunnskap om offentlige dokumenter og læreplaner for studieretningen idrettsfag
- har kunnskap om idrettens verdier og normer, og sammenhengen mellom ulike former for idrettslig aktivitet og samfunnet omkring
- har fagdidaktisk kunnskap for å tilrettelegge, lede og vurdere friluftslivsundervisning i ulike naturmiljø vinterstid
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere læreplanene i idrettsfag og anvende disse til å planlegge og gjennomføre undervisning innenfor programfagene på studieretningen
- kan analysere bevegelse og faktorer knyttet til prestasjon ved bruk av relevante teorier og metoder for observasjon, analyse og vurdering, slik som elektroniske og digitale verktøy
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i vinterfriluftsliv
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å veilede og undervise på idrettsfag
- kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som lærer i idrettsfag
- kan reflektere kritisk over den gjensidige påvirkningen mellom idrett og samfunn
Innhold
Arbeidskrav høsten 2020 grunnet Covit-19:
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 8 dagers laboratoriekurs er obligatorisk med 2 skriftlige arbeider (gruppe på 2-4 studenter, 10-20 sider pr arbeidskrav).
- Enkelte øvingstimer i tilknytning til laboratoriekurset vil være obligatoriske. Disse timene vil bli kunngjort særskilt.
- Før en laboratorieøvelse kan påbegynnes skal det avholdes et veiledningsmøte hvor studentene legger frem en skriftlig plan for gjennomføring av øvelsen.
En skriftlig samarbeidsoppgave i form av et case-studie (gruppe på 2-4 studenter). Muntlig presentasjon av løsningen på case-oppgaven (4-6 timer).
[Arbeidsfør tidligere:]
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 8 dagers laboratoriekurs er obligatorisk med 2 skriftlige arbeider (gruppe på 2-4 studenter, 10-20 sider pr arbeidskrav).
- 1 dags obligatorisk workshop i bioanalyse (4 timer laboratoriearbeid, grupper på 8-10 studenter, ingen rapportering).
- Enkelte øvingstimer i tilknytning til laboratoriekurset vil være obligatoriske. Disse timene vil bli kunngjort særskilt.
- Før en laboratorieøvelse kan påbegynnes skal det avholdes et veiledningsmøte hvor studentene legger frem en skriftlig plan for gjennomføring av øvelsen.
- En skriftlig samarbeidsoppgave i form av et case-studie (gruppe på 2-4 studenter). Muntlig presentasjon av løsningen på case-oppgaven (4-6 timer).
Arbeids- og undervisningsformer
Se programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
- Individuell semesteroppgave med veiledning. Omfang: 2700 ord +/- 10 %.
- I tilknytning til praksis skal studenten utarbeide en ca. 10 minutters muntlig presentasjon til refleksjonsseminar som knytter praksiserfaringen til relevante tema i emnet.
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.
Vurdering og eksamen
Studentene skal tilegne seg inngående kunnskap om viktige instrumentelle analysemetoder, prøvetaking og prøveopparbeiding i analytisk kjemi. Videre skal studentene få opplæring i prinsipper for metodeutvikling og metodevalidering, kvalitetskontroll og kvalitetssikring i det kjemiske laboratoriet.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
Hjelpemidler ved eksamen
For å kunne ta laboratoriekurset i emnet kreves godkjent laboratoriekurs fra KJM2300 Analytisk kjemi I og KJM2400 Biokjemi og mikrobiologi eller tilsvarende kvalifikasjoner.
Vurderingsuttrykk
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan redegjøre for:
- teoretiske og praktiske prinsipper for bruk av kromatografiske teknikker med hovedvekt på gasskromatografi og væskekromatografi
- teori og virkemåte for massespektrometri, grunnleggende tolkning av massespektre
- generelle prinsipper for prøvetaking samt praktiske teknikker for prøvetaking av gasser, væsker og faste materialer
- sentrale teknikker for prøveopparbeiding for kromatografiske analyse, herunder ekstraksjon, preparativ kromatografi og teknikker for oppkonsentrering
- prinsipper for metodeutvikling, optimalisering og metodevalidering for kromatografi
- prinsipper for kvalitetskontroll og kvalitetskontroll i det kjemiske laboratoriet
- viktigheten av å planlegge og å forberede laboratoriearbeidet
Ferdigheter
Studenten:
- kan gjennomføre kvantitative analyser i henhold til oppsatte prosedyrer
- kan kalibrere og justere vanlige måleinstrumenter
- kan velge riktig laboratorieutstyr og bruke dette på en korrekt og selvstendig måte
- kan gjøre egne vurderinger i forbindelse med valg av prøveopparbeidingsteknikker og analyseteknikker
- kan dimensjonere kalibreringsstandarder og lage kalibreringskurver der det stilles krav til kurvenes kvalitet
- kan lese vitenskapelige artikler og søke i vitenskapelige tidsskriftdatabaser for å finne relevant litteratur i forbindelse med metodeutvikling og metodeimplementering
- kan bruke statistiske metoder for å tolke og kvalitetskontrollere måleresultater
- kan bestemme identiteten til ukjente analytter ut fra kromatografiske og massespektrometriske analyser
Generelle kompetanse
Studenten:
- har innsikt i anvendelse og begrensinger i vanlige kromatografiske og massespektroskopiske analyseteknikker
- har innsikt i kravene til god laboratoriepraksis
- har kjennskap til prinsippene for utvikling av nye analysemetoder der både prøvetaking, prøveopparbeiding, kvalitativ og kvantitativ analyse inngår
- har kunnskap om hvordan nøyaktighet og presisjon i måleresultatene påvirkes av feilkilder og usikkerhet i instrumentering, prosedyrer og arbeidsteknikker
- har bakgrunn for å forstå utvikling og fremtidsperspektiver innenfor fagfeltet
- kan formidle sine egne resultater i skriftlig og muntlig form
Sensorordning
Undervisningen er lagt opp som forelesninger, øvinger og laboratorieundervisning..