Programplaner og emneplaner - Student
M1KP2300 FoU-oppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research and Development Thesis
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.
Studenten skal gjennomføre et selvstendig, profesjonsrettet FoU-prosjekt. Ved å utforske en avgrenset problemstilling skal studenten tilegne seg kunnskap om et utvalgt tema. Samtidig skal studenten tilegne seg kompetanse til å ha en utviklingsorientert innstilling til arbeidet som lærer.
Forkunnskapskrav
Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske perspektiver og forskningsmetoder som er relevante for forskning i skolen
- har inngående kunnskap om en avgrenset tematikk innenfor kroppsøving og idrettsfag
Ferdigheter
Studenten
- kan søke etter og finne fram til skolefaglig forskning
- kan anvende grunnleggende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i planlegging og gjennomføringen av egen FoU-oppgave
- kan planlegge og gjennomføre en teoretisk, didaktisk eller empirisk analyse
- kan skrive en lengre akademisk tekst
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevant forskning
- kan reflektere over etiske sider ved forskningsprosessen
- kan reflektere over FoU-prosjektets relevans for sin egen profesjonelle utvikling i lærerutdanningen
- kan legge fram eget arbeid i faglig sammenheng og gi respons på medstudenters framlegg
Innhold
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet gir en grunnleggende introduksjon om assisterende teknologi i helse (ATH) i en tverrfaglig, praksisnær og personsentrert kontekst, både på individ- og systemnivå innen spesialisthelsetjenester og kommunale helse- og sosialtjenester. Begrepet ATH benevnes i Norden som ‘velferdsteknologi’ og rettes mot helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og habiliterende arbeid. Emnet handler om hvordan ATH kan assistere mennesket til aktivitet, deltakelse, trygghet, verdighet og mestring i hverdagslivet. På systemnivå vektlegger emnet hvordan ATH bidrar til kostnadseffektive og bærekraftige helse- og sosialtjenester, både i privat og offentlig sektor. Studenten lærer om modeller, teorier og etisk refleksjon for å forstå interaksjon mellom mennesket, helse, aktivitet, deltakelse, bevegelse og teknologi i ulike kontekster. Studenten får dessuten et innblikk i teknologitrender og fremtidig teknologi i Norge og internasjonalt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi - spesialisering i assisterende teknologi i helse. Emnet kan tas som valgfritt emne av studenter tatt opp på andre masterspesialiseringer, med forbehold om at det er ledig plass.
Vurdering og eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte sentrale begreper innenfor feltet assisterende teknologi i en nasjonal og internasjonal kontekst
- kan gjøre rede for forskjellige typer assisterende teknologier
- kan kritisk vurdere bruken av ulike typer assisterende teknologier i helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende, og habiliterende arbeid
- kan beskrive metoder, utfallsmål (subjektive og objektive) og teorier innenfor bevegelse- og aktivitetsanalyse
- kan analysere interaksjon mellom menneske og maskin/teknologi med utgangspunkt i relevante teorier og modeller
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende behovsanalyser og brukerinvolvering i intervensjoner med assisterende teknologier i tverrfaglig samarbeid
- kan bruke egen fagbakgrunn inn i tverrfaglig samhandling med private og offentlige aktører som jobber med assisterende teknologier
- kan gjennomføre et prosjektarbeid med fokus på assisterende teknologier
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere, begrunne og formidle etiske aspekter ved implementering av assisterende teknologier
- kan kritisk vurdere og formidle faktorer som bidrar til å hemme eller fremme implementering av assisterende teknologier både på individ,system/tjenestenivå og i ulike kontekster
- kan bidra til kunnskapsutvikling i samarbeid med brukere, tjenestene, forsknings- og utviklingsmiljøer og næringsliv knyttet til assisterende teknologier
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Prosjekteksamen i grupper på to til fire studenter, i form av en skriftlig oppgave på inntil 4500 ord. Prosjektarbeidet strekker seg gjennom hele emnet.
Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått), har studentene anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.