EPN-V2

M1KP2300 FoU-oppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Research and Development Thesis
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.

Studenten skal gjennomføre et selvstendig, profesjonsrettet FoU-prosjekt. Ved å utforske en avgrenset problemstilling skal studenten tilegne seg kunnskap om et utvalgt tema. Samtidig skal studenten tilegne seg kompetanse til å ha en utviklingsorientert innstilling til arbeidet som lærer.

Forkunnskapskrav

Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske perspektiver og forskningsmetoder som er relevante for forskning i skolen
  • har inngående kunnskap om en avgrenset tematikk innenfor kroppsøving og idrettsfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan søke etter og finne fram til skolefaglig forskning
  • kan anvende grunnleggende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i planlegging og gjennomføringen av egen FoU-oppgave
  • kan planlegge og gjennomføre en teoretisk, didaktisk eller empirisk analyse
  • kan skrive en lengre akademisk tekst

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevant forskning
  • kan reflektere over etiske sider ved forskningsprosessen
  • kan reflektere over FoU-prosjektets relevans for sin egen profesjonelle utvikling i lærerutdanningen
  • kan legge fram eget arbeid i faglig sammenheng og gi respons på medstudenters framlegg

Innhold

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen.
  • minimum 90 % tilstedeværelse i erfaringspraksis, omfang 10 dager
  • fagnotat i gruppe på 2-3 studenter basert på utvikling av treningsplan og veiledning av medstudent, 1400 ord (+/-10 %). Fagnotatet er gjenstand for faglig vurdering.
  • kurs i livreddende førstehjelp innenfor siste år.

Arbeidskrav i INTER1100: «Den samme ungen - ulike arenaer»

  • Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10 %. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.

Arbeids- og undervisningsformer

Se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav være godkjent før FoU-oppgaven kan leveres inn:

  • Det er krav om 80 % oppmøte i all studentaktiv undervisning.
  • Innlevering av et prosjektnotat til FoU-oppgaven. Omfang: 400 ord +/- 10 %. Notatet skal ha med omtale av tema, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign henholdsvis teoretisk, didaktisk eller empirisk.
  • Levere veiledningsgrunnlag og delta i en veiledning
  • Framlegg av FoU-prosjektet på delingskonferanse, med et omfang på ca. 10 minutter, samt bidra med muntlig respons på innholdet i 1-2 medstudenters framlegg.

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

Vurdering og eksamen

Kunnskap om kropp, bevegelse og aktivitet er sentralt i fysioterapi, og for å fremme aktivitet og deltakelse må fysioterapeuter kunne anvende og integrere kunnskap om kropp og bevegelse forankret i naturvitenskapelig og humanistiske kunnskapstradisjoner. Fysioterapeuter må kunne innhente kunnskap om menneskets kropp og evne til bevegelse og aktivitet gjennom bruk av kvantitative målinger og tolkning av disse. Fysioterapeuter må også kunne utvise varhet for kropp og bevegelse som kvalitative fenomener. Pedagogiske ferdigheter og evne til samhandling er kjernekompetanser i fysioterapi som i dette emnet anvendes i øvelsesveiledning og ved bruk av manuelle teknikker.

Fysioterapeuter må også ha grunnleggende kompetanse i å observere og samtale med barn og unge, for å forstå deres liv og hvordan arbeid med barn kan foregå i tverrprofesjonelt person- og familiesentrert arbeid. Temaet tydeliggjøres i det tverrfaglige undervisningsopplegget, INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer», 1,5 stp. For nærmere beskrivelse av INTERACT, se https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

INTER1100, «Den samme ungen - ulike arenaer» (1,5 studiepoeng), inngår i undervisningsopplegget Interprofessional Interaction With Children and Youth (INTERACT), som går på tvers av profesjonsutdanningene ved OsloMet, og der målet er å øke kvaliteten i profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unge. Gjennom INTERACT får studentene tilgang til økt forskningsbasert kunnskap om barn og unges hverdag, samtidig som de får trening i å samhandle med studenter fra andre utdanninger. Slik legger INTERACT grunnlaget for bedre samordning av samfunnets tjenester rettet mot barn og unge og deres foresatte. INTER1100 utgjør den første modulen i undervisningsrekken INTERACT.

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten må være tatt opp på studiet.

Vurderingsuttrykk

Etter gjennomført emne og INTER1100 har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (INTER1100 ivaretar læringsutbyttebeskrivelser markert med to stjerner (**)) https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for ulike perspektiver på kropp og bevegelse
  • redegjøre for ulike teorier om motivasjon og mestring
  • redegjøre for bevegelsesutvikling gjennom livsløpet og beskrive ulike teoretiske forståelser
  • redegjøre for ulike teorier om motorisk læring og motorisk kontroll
  • beskrive standardiserte verktøy for å måle fysisk form og fysisk aktivitet, utviklet for ulike helsetilstander og aldersgrupper
  • beskrive hvilke strukturer som påvirkes ved bruk av ulike bløtvevsteknikker, forklare de fysiologiske mekanismene, og redegjøre for mulige kontraindikasjoner
  • redegjøre for ulike kroppssystemers potensial for treningsadaptasjon
  • gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold **

Ferdigheter

Studenten kan

  • utarbeide en søkestrategi og gjennomføre et databasesøk basert på en valgt problemstilling relatert til aktivitet og trening, og dokumentere søkestrategien
  • anvende standardiserte verktøy for kartlegging av bevegelsesutvikling og motoriske ferdigheter, utviklet for ulike helsetilstander og aldersgrupper
  • anvende treningslæreprinsipper i planlegging og gjennomføring av individuelt tilpassede øvelser for medstudenter/utøver, og begrunne en treningsplan
  • reflektere over egne bevegelseserfaringer i lys av kroppslige og kulturelle aspekter ved bevegelse
  • samhandle med medstudent i veiledning av aktiviteter og øvelser, og begrunne et relevant øvelsesopplegg og den pedagogiske tilnærmingen med utgangspunkt i en kasuistikk
  • utføre manuelle bløtvevsteknikker på medstudent og vise varhet og respekt i samhandlingen
  • anvende egen kropp på en hensiktsmessig måte i ulike arbeidsoppgaver, og tilpasse arbeidsteknikker og omgivelser
  • samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv**
  • diskutere og reflektere over sin egen framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte**

Generell kompetanse

Studenten

  • kan beherske livreddende førstehjelp
  • har en forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres**
  • kan reflektere over praksis og dele erfaringer i samlæringsprosesser med medstudenter

Sensorordning

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, seminar, gruppearbeid, ferdighetstrening, forelesninger og erfaringspraksis. Erfaringspraksis er lagt til ulike praksisarenaer.

I INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer», inngår 2 seminardager, digitale kæringsressurser og samtale- og observasjonsoppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.