EPN-V2

M1KP2100 Læring og vurdering i kroppsøving Emneplan

Engelsk emnenavn
Learning and Assessment in Physical Education
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.

    Studentene vil i dette emnet få kunnskap om temaer innenfor læringsteori og læringsforskning, herunder ulike teorier om læring, selvoppfatning, motivasjon og selvregulering. Sentralt står studentenes kunnskaps- og ferdighetsutvikling med tanke på å kunne vurdere elevers læring, utvikling og kompetanse i kroppsøving. Innovative tilnærminger til ballspill og balleker er gjennomgående i emnet.

  • Forkunnskapskrav

    Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om læring og læringsprosesser, og kunnskap om vurdering av og for læring som kjennetegner kroppsøvingsfaget
    • har kunnskap om ulike lærings- og motivasjonsteorier og hvordan disse er relevante for undervisning og læring i kroppsøving
    • har kunnskap om ulike vurderingsmåter som kan fremme læring og hvordan en kan tilrettelegge for elevenes egenvurdering
    • har kunnskap om hvilke betingelser som kan varieres og endres ved utvikling av nye balleker og ballspill

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende ulike læringsteorier i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i kroppsøving
    • kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling gjennom fagdidaktisk kompetanse, klasseledelses- og relasjonskompetanse
    • kan bruke ulike vurderingsmåter i vurdering av og for læring
    • kan utvikle nye balleker og ballspill

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan bidra i profesjonsfaglige fellesskap og i tverrfaglige samarbeid med spesialkompetanse i kroppsøvingsdidaktikk
    • kan analysere og kritisk vurdere undervisning, læring og vurdering i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplaner og profesjonsetiske krav
    • kan uttrykke seg muntlig i akademiske sammenhenger
  • Innhold

    Emnet inneholder profesjonsfaglige temaer slik som lærings- og motivasjonsteorier, samt kunnskap om vurdering av og for læring. I tillegg inneholder emnet praktisk-metodiske aktiviteter med særlig vekt på lag- og samarbeidsaktiviteter.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se programplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Det er krav om 80 % deltakelse i all studentaktiv og praktisk-metodisk undervisning
    • Studentene skal i gruppe på 2-4 skape og utvikle nye balleker eller varianter av ballspill, samt planlegge og gjennomføre en undervisningsøkt på 90 minutter for medstudenter.
    • I tilknytning til praksis skal studenten individuelt utarbeide et refleksjonsnotat. Notatet skal beskrive egen vurderingskompetanse, både før og etter praksisperioden. Omfang: 1000 ord +/- 10 %.

    Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell muntlig eksamen. Omfang: Ca. 20 minutter.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Intern og ekstern sensor.