Programplaner og emneplaner - Student
M1KP2100 Learning and Assessment in Physical Education Course description
- Course name in Norwegian
- Læring og vurdering i kroppsøving
- Study programme
-
Teacher Education Programme in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1–13, Physical Education and Sports
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.
Studentene vil i dette emnet få kunnskap om temaer innenfor læringsteori og læringsforskning, herunder ulike teorier om læring, selvoppfatning, motivasjon og selvregulering. Sentralt står studentenes kunnskaps- og ferdighetsutvikling med tanke på å kunne vurdere elevers læring, utvikling og kompetanse i kroppsøving. Innovative tilnærminger til ballspill og balleker er gjennomgående i emnet.
Required preliminary courses
Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læring og læringsprosesser, og kunnskap om vurdering av og for læring som kjennetegner kroppsøvingsfaget
- har kunnskap om ulike lærings- og motivasjonsteorier og hvordan disse er relevante for undervisning og læring i kroppsøving
- har kunnskap om ulike vurderingsmåter som kan fremme læring og hvordan en kan tilrettelegge for elevenes egenvurdering
- har kunnskap om hvilke betingelser som kan varieres og endres ved utvikling av nye balleker og ballspill
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike læringsteorier i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i kroppsøving
- kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling gjennom fagdidaktisk kompetanse, klasseledelses- og relasjonskompetanse
- kan bruke ulike vurderingsmåter i vurdering av og for læring
- kan utvikle nye balleker og ballspill
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra i profesjonsfaglige fellesskap og i tverrfaglige samarbeid med spesialkompetanse i kroppsøvingsdidaktikk
- kan analysere og kritisk vurdere undervisning, læring og vurdering i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplaner og profesjonsetiske krav
- kan uttrykke seg muntlig i akademiske sammenhenger
Content
Ingen forkunnskapskrav
Teaching and learning methods
Se programplanen.
Course requirements
Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
- Studentene skal i gruppe på 2-4 skape og utvikle nye balleker eller varianter av ballspill, samt planlegge og gjennomføre en undervisningsøkt på 90 minutter for medstudenter.
- I tilknytning til praksis skal studenten individuelt utarbeide et refleksjonsnotat. Notatet skal beskrive egen vurderingskompetanse, både før og etter praksisperioden. Omfang: 1000 ord +/- 10 %.
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.
Assessment
Individuell muntlig eksamen. Omfang: Ca. 20 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Emnet skal gi en innføring i teori og forskning knyttet til organisasjonslæring og lærende organisasjoner, og perspektiver på medvirkning og makt. Basert på studentenes erfaringer fra organisasjonspraksis, arbeid og yrkesutøvelse, skal emnet utdype hvordan systematisk kunnskapsutvikling kan tilrettelegges og gjennomføres, og hvordan ulike organisatoriske betingelser kan fremme og hemme læring. Emnet bygger videre på og utdyper sammenhenger mellom ulike kunnskapsformer og forskningstilnærminger introdusert i MAYP4100