EPN-V2

M1KP2100 Læring og vurdering i kroppsøving Emneplan

Engelsk emnenavn
Learning and Assessment in Physical Education
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om det teoretiske grunnlaget og de metodiske prinsippene for langtidsbevaring av digitalt arkivmateriale
  • har kjennskap til digitale formaters betydning for langtidsbevaring
  • har god innsikt i relevante nasjonale/internasjonale standarder
  • har kjennskap til norsk praksis om digitalt mottak og bevaring
  • har kjennskap til revisjonskriterier og sertifiseringsordninger for digitale depoter

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teorier, modeller og metoder i arbeid med å motta, kontrollere og forvalte digitale arkiv
  • kan gjøre rede for hvordan logistikk virker innenfor arkivområdet
  • kan kommunisere krav og forvalte arkivsystemer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over teorier, modeller og metoder i arbeid med å forvalte digitalt arkivmateriale

Forkunnskapskrav

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Læringsutbytte

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Studenten skal gjennomføre en analyse og vurdering av utfordringer ved digital bevaring og presentere resultatet i form av en individuell skriftlig rapport. Rapporten ska ha et omfang på 8-10 sider/18400-23000 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Arbeidskravet kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom  arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Innhold

Emnet inneholder profesjonsfaglige temaer slik som lærings- og motivasjonsteorier, samt kunnskap om vurdering av og for læring. I tillegg inneholder emnet praktisk-metodiske aktiviteter med særlig vekt på lag- og samarbeidsaktiviteter.

Arbeids- og undervisningsformer

Vurderingsform er en individuell skriftlig 3-dagers hjemmeeksamen. Hjemmeeksamen skal ha et omfang på 5-7 sider/11500-16100 tegn inkludert mellomrom (eksklusive litteraturliste og eventuelt forside, innholdsfortegnelse, vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurderingsuttrykk

Lars-Erik Hansen

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.