EPN-V2

M1KP2001 Praksis, 2.år Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Training, 2nd Year
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studiet i Veiledning og coaching er en tverrfaglig videreutdanning som skal dekke behov for utvidet kompetanse i yrker der veiledning og coaching er et vesentlig innslag. Veiledning og veiledningspedagogikk har en lang tradisjon i norsk utdanning. Veiledning og coaching har mange fellestrekk i verdigrunnlag, tilrettelegging og arbeidsmåter. Begge har til hensikt å bidra til utvikling og endring, refleksjon og læring. Veiledning vektlegger å forstå og bearbeide erfaringer som grunnlag for læring- og utvikling. Coaching er i større grad rettet mot her-og-nå og framtida, og med mer vekt på måloppnåelse og handlingsorientering. Bruk av veiledning eller coaching tilpasses hovedsakelig til situasjon og kontekst, og til individ og gruppe.

I dagens samfunn legges det stor vekt på enkeltmenneskets ansvar for og mulighet til livslang læring og utvikling. Det er derfor viktig å kunne legge til rette slik at alle mennesker får muligheter til å ta i bruk hele sitt potensiale på en best mulig måte. Studiet skal bidra til å styrke og utvikle faglige og menneskelige kvaliteter som veileder og coach. I studiet vektlegges egentrening i studentgrupper og i reelle situasjoner. Treningen og erfaringen skal bidra til utvikling av handlingskompetanse i veiledning og coaching. Gjennom teoretisk og forskningsbasert kunnskap, erfaringsutveksling og analyse av praksisvirkeligheten, skal studiet bidra til å sette fokus på refleksjon og utvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå.

Formålet med studiet er å kvalifisere for veiledning og coaching på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå. Dette innebærer blant annet å fremme kompetanse og legge til rette for utviklingsarbeid i offentlig og privat virksomhet. Studiet gir også relevant kompetanse for ledere på ulike nivåer.

Læringsutbytte

Det legges opp til varierte arbeidsformer som vil bidra til studentens faglige og personlige utvikling.

Aktuelle arbeidsmåter er:

forelesninger og studentaktive læringsformer

arbeid i grupper, både basisgrupper og mindre grupper, med spesiell vekt på egentrening og refleksjon

gi og motta veiledning og coaching individuelt og i gruppe

utprøving av ny kunnskap i praksis

individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner m.m.

skriftlige oppgaver, logg og refleksjonsnotater m.m.

bruk av digitale verktøy, video og annet teknisk utstyr

I hvert emne skal studenten praktisere veiledning/coaching på egen arbeidsplass eller annen egnet arena.

Innhold

  • 15 studiepoeng overlapp med ORTO2100 Ortoser til foten.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til at studentene er aktive og medansvarlige for egen studieprogresjon. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i tilfelle med faglærerer.

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Krav om tilstedeværelse i basisgruppene

Veiledning- og coachingferdigheter tilegnes i samhandling med andre. Det kreves derfor minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppene. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få kompensatoriske oppgaver. Slike kompensatoriske oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn. Studenter som blir trukket fra eksamen på grunn av fravær eller manglende gjennomført/godkjent kompensatorisk oppgave må ta emnet på nytt neste gang emnet gjennomføres.

Vurdering og eksamen

Emnet er en fordypning i aktuelle temaer innen barnehagekunnskap. Gjennom arbeidet med masteroppgaven får studenten anvendt sin kunnskap innenfor relevante forskningstradisjoner, erfaring med å utvikle et forskningsdesign og anvende forskningsmetodiske tilnærminger, samt innsikt i vitenskapsteoretiske og forskningsetiske problemstillinger.

Vurderingsuttrykk

Godkjent av styret for Høgskolen i Akershus 1. april 2003

Revisjon godkjent av dekan 25. april 2012

Redaksjonelle endringer 9. juni 2015

Redaksjonelle endringer 26. april 2018

Redaksjonelle endringer 1. oktober 2019

Redaksjonelle endringer 6. juli 2023

Redaksjonelle endringer 13. november 2024

Programplanen gjelder fra kull høst 2025

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Øvrige besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studenten til gode.