EPN-V2

M1KP1100 Fra læreplan til undervisning Emneplan

Engelsk emnenavn
From Curriculum to Teaching
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

  1. Skriftlig semesteroppgave på 20 sider (+/- 10%), pluss vedlegg og budsjett. Semesteroppgaven leveres individuelt eller i gruppe på inntil 5 studenter (teller 40%)  
  2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer (teller 60%)

Begge deler av eksamen (semesteroppgave og individuell skriftlig eksamen) må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.

Eksamensresultat kan påklages.

Konteeksamen arrangeres kun i tilknytning til vårens eksamen.

Forkunnskapskrav

  1. Semesteroppgaven: Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.  
  2. Individuell skriftlig eksamen: A) Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas. B) Kandidaten kan ta med og bruke alt av fysisk skriftlig materiale, inkludert bøker og notater. 

Læringsutbytte

Gradert skala A-F.

Innhold

Innholdet i emnet er profesjonsfaglige temaer knyttet til planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring med særlig vekt på didaktiske og pedagogiske modeller. Introduksjon til skriving av akademiske tekster og bruk av referanser vil vektlegges. I tillegg inneholder emnet friluftsliv i ulike naturmiljø samt svømming og livredning, og praktisk-metodiske aktiviteter som lek og lag- og ballspill.

Arbeids- og undervisningsformer

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ELPE3800, DAPE3800, KJPE2800, MAPE2800, EMPE1801, BYPE1801, EMPE180.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.

Vurdering og eksamen

Semesteroppgave i grupper på 2-4 studenter som sammen planlegger et undervisningsforløp og som begrunner og reflekterer over didaktiske valg. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Semesteroppgaven kan omarbeides en gang til ny utsatt eksamen ved ikke bestått karakter. Ved ytterligere forsøk må helt ny oppgave leveres. Denne oppgaven kan skrives individuelt. Omfanget på oppgaven er det samme.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til studiet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.