EPN-V2

M1GSF2200 Samfunnsfag 1, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Studies 1, Part 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Fagplan

Ingen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om norsk historie
  • har kunnskap om samarbeid og konflikt omkring bærekraftig utvikling og ressursutnyttelse
  • har kunnskap om ideologier, makt og det norske styringssystem
  • har kunnskap om medborgerskap, demokrati og demokratiseringsprosesser
  • har kunnskap om FN og menneskerettigheter i et nasjonalt og globalt perspektiv
  • har kunnskap om samene som urfolk og de nasjonale minoritetene
  • har kunnskap om kulturelt mangfold, globalisering og migrasjon
  • har kunnskap om sosialisering, identitetsdanning og ulikhet i et samfunnsfaglig perspektiv
  • har kunnskap om digital dømmekraft og samfunnsdeltakelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan fremme bærekraftig handlingskompetanse hos elevene
  • kan arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag, stimulere til undring og respekt for mangfold og bruke dette som en ressurs i arbeidet med elevene
  • kan trene elever til digital dømmekraft og bruke digitale kanaler til aktivt demokratisk medborgerskap
  • kan sammenligne og forklare ulikhet i levekår i forskjellige deler av verden
  • kan fremme politisk sosialisering hos barn og unge

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for demokratisk læringsfellesskap
  • kan stimulere til at elevene kan undersøke selv, samarbeide og ta ansvar
  • kan stimulere til kritisk tenkning hos elevene
  • kan reflektere kritisk omkring læremidler og læringsressurser i samfunnsfag

Innhold

Emnet tar for seg sentrale samfunnsfaglige problemstillinger i det norske samfunnet og setter disse inn i en global sammenheng. Studentene får innsikt i samspillet mellom individ og samfunn, og mellom mennesker og natur.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon finnes i den innledende fagplandelen.

Prosjektarbeid om bærekraftig utvikling

Studentene arbeider i grupper på ca. fire som utformer og undersøker en problemstilling knyttet til bærekraftig utvikling. Prosjektarbeidet skal munne ut i en presentasjon på ca. 15 minutter. Studentene velger selv presentasjonsform. Formålet med arbeidskravet er å få erfaring med prosjektorganisert gruppearbeid som utforskende arbeidsmåte innen utdanning for bærekraftig utvikling.

Refleksjonsnotat om norsk politikk

Individuelt didaktisk refleksjonsnotat knyttet til ekskursjon til Stortinget eller en annen viktig samfunnsinstitusjon. Notatet skal inneholde forberedelse til ekskursjonen, hvordan elevene kan aktiviseres faglig underveis og relevant etterarbeid. I tillegg skal notatet inneholde didaktiske begrunnelser for opplegget og refleksjon rundt det faglige innholdet. Opplegget skal forankres i gjeldende lærerplan. Omfang 1000 ord (+/-10 %) med minimum fem elektroniske bilder. Formålet med arbeidskravet er å få kjennskap til ekskursjon som undervisningsmetode i demokratiopplæringen.

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon finnes i den innledende fagplandelen.

Deltakelse på eksamensseminar

Deltakelse på eksamensseminar der studentene forbereder, samarbeider om og presenterer løsningsforslag til tenkte eksamensoppgaver.

Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Vurdering og eksamen

Eksamensform

Femtimers skriftlig individuell eksamen under tilsyn.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

15 sider egenproduserte notater. Sidene må være paginerte.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.