EPN-V2

M1GPE5100 Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogy 2, Subject 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Forkunnskapskrav

Grade scale A-F

Læringsutbytte

All theses are assessed by one internal and one external examiner.

Innhold

Emne 2 består av følgende temaer med undertemaer:

Tema 1: Skolen i samfunnet

  • skolen i et historisk perspektiv 
  • skolen som organisasjon
  • teknologiens rolle for pedagogisk og didaktisk endring

Tema 2: Læreplanteori og læreplananalyse

  • Læreplanhistorie og politisk styring av grunnskolen
  • læreplan i et komparativt perspektiv
  • kritisk analyse

Tema 3: Endrings- og utviklingsarbeid i skolen

  • læreren i det profesjonelle felleskapet
  • pedagogisk utviklingsarbeid
  • innovasjonsarbeid
  • lærerrollen i endring

Tema 4: Den profesjonelle læreren

  • utvikling av lærerprofesjonalitet
  • analytisk og kritisk perspektiv på lærerrollen
  • sosial og relasjonell kompetanse
  • profesjonsetiske spørsmål

Arbeids- og undervisningsformer

Erik Døving

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following aids are permitted:

  • Calculator (see regulations for the use of calculators in the program description)

Vurdering og eksamen

Kroppsøving 2 består av følgende:

1) Kropp og læring 2

2) Aktivitetslære

3) FoU-oppgave

Kropp og læring 2

Kropp og læring 2 bygger videre på flere av temaene fra Kroppsøving 1, og inneholder kroppsøvingsdidaktikk, kunnskap om kroppen i bevegelse og fysisk aktivitet i skole og samfunn. Studiet skal også forberede studentene på å gjennomføre valid forskning innenfor sentrale temaer i faget.

  • Allmenndanning, physical literacy og danning i livslangt perspektiv
  • Mangfold og forskjellighet i kroppsøving, tilpasset opplæring
  • Flerkulturell skole
  • Fysisk aktiv læring og uteskole
  • Fysisk aktivitet i skolehverdagen
  • Overgang barnehage-barneskole, og barneskole-ungdomsskole
  • Barn og unges kroppsbilde og selvoppfatning
  • Forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til kroppsøving
  • Nytenking og innovasjon i faget kroppsøving
  • Livslang fysisk aktivitet
  • Barns motoriske utvikling og -læring 2
  • Barns fysiske vekst og -utvikling 2
  • Barn og unge vekst og utvikling i et treningsperspektiv
  • Observasjon og vurdering av grunnleggende bevegelser og ferdigheter hos barn
  • Kunnskap om kroppen i bevegelse

Aktivitetslære

I aktivitetslære får studentene en videreføring av noen aktivitetene fra Kroppøving 1, og i tillegg noen nye aktiviteter.

  • Dans
  • Turn og akrobatikk
  • Andre tidsaktuelle bevegelsesaktiviteter
  • Nettspill, kinball og andre ballspill
  • Friluftsliv i ulike miljø
  • Egentur
  • Arrangement, aktivitetsdag for barneskoleelever

FoU-oppgave

Sentralt i emnet er FoU-oppgaven. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. FoU-oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av et faglig problem som er relevant i grunnskolen.

Studentene skal velge å fordype seg i ett eller flere temaer i fagplanen, og kan velge å skrive en teoretisk oppgave, en empirisk oppgave eller en kombinasjon. En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn.

I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til Norsk senter for forskningsdata (NSD) ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen bedømmes av en intern og en ekstern sensor.