EPN

M1GPE1200 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogy, Subject 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelser knyttet til tema 4 ¿det mangfoldige klasserommet¿ i kursiv. Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om klasseledelse og utvikling av et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
  • har kunnskap om forholdet mellom identitet, livssyn og verdier hos elever
  • har kunnskap om profesjonsetiske dilemmaer
  • har kunnskap om forebygging av udemokratiske holdninger og gruppefiendtlighet
  • har brei kunnskap om varierte arbeids- og vurderingsformer inkludert digitale læringsressurser for elevene
  • har kunnskap om skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn en god oppvekst
  • har kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkludering og tilpasset opplæring
  • har kunnskap om sosialisering og betydningen av motivasjon og selvoppfatning for læring
  • har kunnskap om hvordan praktiske, skapende og estetiske læreprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring
  • har kunnskap om barn i sorg og krise, overgrep mot barn og barn i vanskelige livssituasjoner  

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse
  • kan forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • kan samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
  • kan fra tidlig i studiet anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av FoU-prosjekt
  • kan kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag
  • kan analysere og håndtere profesjonsetiske dilemmaer i skolen
  • kan kommunisere og samarbeide med elever og foresatte i en mangfoldig og pluralistisk skole

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglige og sosialt inkluderende fellesskap i skolen
  • har innsikt i skolens ansvar for alle elevers mestring i et mangfoldig og pluralistisk samfunn

Innhold

Emne 2 består av følgende temaer med undertemaer:

Tema 1: Klasseledelse og undervisning

  • klasseledelse, relasjon og læringsmiljø
  • arbeids- og vurderingsformer
  • motivasjon og selvoppfatning

Tema 2: Profesjonsetikk

  • etiske teorier
  • profesjonsetiske dilemmaer i skolen

Tema 3: Læreren i organisasjonen                                                       

  • læreren i profesjonsfelleskapet
  • skolen som organisasjon

Tema 4: Det mangfoldige klasserommet

  • identitet, livssyn og verdier
  • oppvekst og sosialisering
  • demokratisk kompetanse

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. For å kunne avlegge eksamen i emne 2 må følgende tre arbeidskrav være godkjent:

Arbeidskrav 1: Profesjonsetikk

Studentene skal identifisere profesjonsetiske dilemmaer fra praksisfeltet og analysere disse ved hjelp av teori og modeller, gjennomføres i gruppe, omfang 1600 ord +/- 10 %. Gruppa presenterer notatet muntlig. Formål med arbeidskravet er at studenter skal få øvelse i å forholde seg aktivt til etiske verdivalg i læreres hverdag.

Arbeidskrav 2: Vurdering og læring

En flerfaglig oppgave i samarbeid mellom norsk, pedagogikk og elevkunnskap og matematikk på 3000 ord +/- 10 %, der studentene arbeider i gruppe med 2-3 studenter med å reflektere over vurderingsformer i tilknytning til matematikk og norsk. Formålet med arbeidskravet er økt kunnskap om og ferdighet i vurdering, samt etablering av faglig grunnlag for å vurdere ulike vurderingsformer kritisk. Studentene henter empirisk materiale fra praksisskolen når de er i praksis.

Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, får studentene en ny frist til å levere et nytt forbedret arbeidskrav én gang.

Målform: sidemål.

Arbeidskrav 3: Det mangfoldige klasserommet

Studentene skal skrive et individuelt fagnotat der de bruker perspektiver og kunnskap fra temaet "det mangfoldige klasserommet". Formålet med arbeidskravet er økt kunnskap om undervisning og læring i en skole preget av pluralisme og mangfold (ca. 1000 ord).

Arbeidskravene vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskravene innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. For nærmere beskrivelse av arbeidskrav, se fagplanen.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Se i den innledende fagplandelen for obligatorisk oppmøte i undervisningen.

Fagovergripende tema

I programplanen er det beskrevet ulike fagovergripende temaene på de ulike studieårene. Det er krav om deltakelse i disse faglige aktivitetene. Knyttet til emne 2 er følgende faglige aktiviteter:

  • kurs i forskningsmetode (intervju)

  • lesegruppe 2

  • dramakurs

  • lærerverksted - øve på praksissituasjoner med estetiske læringsprosesser

  • Interact - kurs i tverrprofesjonelt samarbeid omkring barnet (med arbeidskrav og pensum)

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer.

Vurdering og eksamen

Skriftlig individuell eksamen under tilsyn, fire timer.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.