Programplaner og emneplaner - Student
M1GPE1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pedagogy, Subject 1
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2018
- Timeplan
-
Fagplan
-
Forkunnskapskrav
Aktuell skjønnlitterær tekst og gjeldande læreplan.
-
Læringsutbytte
Det blir nytta ein karakterskala frå A til E for bestått og F for ikkje bestått.
-
Innhold
Ingen.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Intern og ekstern sensor.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. For å kunne avlegge eksamen i emne 1 må følgende tre arbeidskrav være godkjent:
Arbeidskrav 1
Undervisningsplan med begrunnelse utformes i gruppe, omfang 500 ord +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er å anvende læringsteori og didaktisk tenkning.
Arbeidskrav 2
Studentene deltar i lesegruppe med medstudenter. Utvalgte fagtekster leses og diskuteres. Formålet med arbeidskravet er å få øving i å lese og diskutere forskningsbasert pedagogisk litteratur.
Arbeidskrav 3
Grunnleggende ferdigheter, språk og læring, er en flerfaglig skriftlig gruppeoppgave i pedagogikk og elevkunnskap, matematikk og norsk (6 000 ord +/- 10 %) med påfølgende muntlig gruppefremføring (10-15 minutter). Bruk av digitale verktøy inngår både i den skriftlige teksten og den muntlige framføringa. Formålet med arbeidskravet er trening i observasjon og utvikling av kompetanse i å tolke observasjoner knyttet til teoretiske perspektiver, samt at studentene skal lære å bruke digitale verktøy. Innholdet i arbeidskravet baseres på observasjoner i praksis og relevant faglig teori.
Dersom den skriftlige delen på arbeidskrav 3 ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til. Dersom studentene ikke møter til den muntlige framføringen, eller denne ikke blir godkjent, kan de etter nærmere vurdering få en ny mulighet til å presentere gruppeoppgaven.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Se i den innledende fagplandelen for obligatorisk oppmøte i undervisningen.
Fagovergripende tema
I programplanen er det beskrevet ulike fagovergripende temaene på de ulike studieårene. Det er krav om deltakelse i disse faglige aktivitetene. Knyttet til emne 1 er følgende faglige aktiviteter:
- program på Interkulturelt museum
- forskningsmetode (observasjon)
- språk, læring og grunnleggende ferdigheter
- lesegruppe
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer.
-
Vurdering og eksamen
Norskfaget i grunnskolelærarutdanninga gir didaktiske perspektiv på morsmålet i ulike tekstar med mangfaldige kontekstar. Emne 3 utdjupar samanhengane mellom språk og litterære sjangrar i ulike medium.
- Retorikk
- Arbeid med fagtekstar og samansette tekstar
- Digitale tekstar
- Teori om munnlege ferdigheiter
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
-
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
-
Sensorordning
Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.